Fiorella, 1912

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 månader 1 vecka sedan - 3 månader 1 vecka sedan #3896 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Även om kanske inte så många i klubben bygger mahognybåtar vill jag ändå visa upp snygg leverans från Arkowood i Tyskland. Snabbt och smidigt ordnades mahognylister i specialdimensionen 2x10x1200 mm:

Den nya basningslådan är också testad och godkänd, så nu kommer jag de närmaste månaderna befinna mig i plankningens värld:

Last edit: 3 månader 1 vecka sedan by Per Hedlund.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 månader 2 veckor sedan - 3 månader 2 veckor sedan #3894 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet Fiorella, 1912
Just nu väntan på specialsågad mahogny från Arkowood i Tyskland, i längder över 1000mm. Detta för att i möjligaste mån undvika laskar i bordläggningen. Jag hade förstås kunnat kopiera laskarna från originalet och satt nitar och plugg exakt likadant - men nej, så blir det inte eftersom planen är att vara i sjön 2025 eller så.
Hur som helst har det då funnits tid att fixa småsaker, rodret t ex, som förstorats och även justerats jämfört med ritningen för att stämma bättre med verkligheten:

Och även om den här bilden inte tyder på ordning och reda finns det faktiskt nu en plan för var grejerna ska installeras, vilka prylar det ska vara, ledningsdragning etc

Last edit: 3 månader 2 veckor sedan by Per Hedlund.

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
4 månader 1 vecka sedan #3885 av Per Hedlund
Fiorella, 1912 skapades av Per Hedlund
Nästa byggprojekt har startat: Fiorella, en CGP-konstruktion från 1912. På den tiden en racer som kunde nå 14 knop med sin 25 hk motor. Måtten är (för Fiorella finns kvar i verkligheten) 10,2 x 1,6(!) meter.
Så här beskrivs Fiorella i MYS årsbok:

Min modell blir i skala 1:10, skapad från ritningar från Sjöhistoriskas arkiv och mätningar och foton på originalet. Lite speciellt är att spantrutan var bortklippt på originalritningen, så den har jag fått återskapa från linjeritningen.

Kölstock, hjälpspant och spant resta. Bara delarna i mahogny kommer att finnas kvar i den färdiga båten. Modellen blir dubbelplankad:
- Inre plankning 2 mm mahogny
- Glasfibermatta, 50g/kvm i epoxi
- Yttre plankning 1,5 mm mahogny.

När skrovet är helt färdigplankat kommer det att lossas från sin byggbädd och kompletteras med ett gäng tunna inre spant i trä och metall. Så här ser det ut på originalet, en extremt lätt konstruktion för att dra nytta av den tidens begränsade resurser på motorsidan. Men det är en bit kvar innan min modell nått dit...

Sidan laddades på: 0.104 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 oktober

I kväll visade Fredrik hur man bygger gjutpluggar till ubåt i 3D och sen formar i glasfiberepoxy för att slutligen gjuta skrovhalvsektioner. Vi snackade även modernisering av hemsidan och fikade med kaffe å bulle. Kjelle berättade om olika former av gångljus, han har blivit insugen i det eftersom hans Edda Flora har master som liknar julgranar.

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.

Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Sjöhistoriska muséets Modellhelg september

Museet räknade till närmare 4000 besökare under denna 27-gradiga helg, så vi fick många givande samtal och kommentarer. Som vanligt gick Provapå-verksamheten varm med konstant kö av hugade småkaptener.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg