Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 månader 1 vecka sedan #3923 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Under byggtiden behöver aktre däcken vara helt avlyftbara. Därför förberderar jag för att montera trossdäckets dränagekant och ramphus permanent, då kan jag ju slutföra skrovsidan. Tänk tänk tänk ...







Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
10 månader 1 vecka sedan - 10 månader 11 timmar sedan #3913 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Vilsalongens stomme är färdig, intressant med takets vingprofil i längsled! Även långsträckta bordet (sidoplåten) som går hela vägen från salongen ända till längst akteröver på vilsalongdäck, är på plats, med samma lutning som vingprofilen. Phu.
Däcksbukten bygger jag upp av styrenlister på en platt däcksyta, jag tycker det blir enklast att först bygga helt vinkelrätt o platt och sen bukta.




Last edit: 10 månader 11 timmar sedan by Hans Annell.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
1 år 3 veckor sedan - 1 år 3 veckor sedan #3891 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Dessa spårfrästa lindpaneler blir jättesnygga, speciellt med Herdins teaklackbets!





Last edit: 1 år 3 veckor sedan by Hans Annell.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
1 år 1 månad sedan #3887 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
För att hålla däck 8 på plats tänkte jag använda neodymmagneter som jag fäster i den liggande mässings-H-balken. Och så fäster jag remsor av bleckplåt på däckets översida, men under däcksbukten. Det nyper lagom med några utspridda 2x1.5mm- magneter.







Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
1 år 1 månad sedan - 1 år 1 månad sedan #3871 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Översta däck, taket på vilsalongen, har designform!
lite som en saab 92 och citroën DS, spolformad profil med max höjd straxt bakom radarmasten.

 







Last edit: 1 år 1 månad sedan by Hans Annell.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
1 år 2 månader sedan #3865 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Bryggans utvändiga undertak har designform som egentligen inte behövs för konstruktionen. En lutning som jag antar ska framhäva en slankhet och typ spänst...








 

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

Sidan laddades på: 0.122 sekunder

Hänt sedan sist

Kanalens dag i Hjälmare Docka 5 juli

Sjöräddningen behövde rycka ut tre gånger för att bärga ubåtar som trasslat in sig i ubåtsnät! Eller om det var bottenvegetation.

En väldigt trevlig tillställning med lokal marknad och uppvisning av Hjälmare sjöräddnings 90-båt. Mycket modellsnack med nyfikna kompenserade det skrala körandet då vädret ju kunde varit bättre. Klassiskt skalabåtväder med ihållande småregn. 

Utom sista timmen :-)

Båtmöte onsdag 25 juni

Soligt!

 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg