Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3200 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jag har inte så stor erfarenhet av utskrifter med olika material. Jag började med filament från Classe men det gick inget vidare och då bytte jag till e-PLA. Det har fungerat bra på det relativt begränsade antal utskrifter jag gjort. Den sista leveransen direkt från AddNorth bygger på återvunnen PLA (billigare) som jag nu använder. Kanske är det en mindre lyckad idé med återvunnen PLA. Jag har följt utskriften visuellt upprepade gånger och då kan man se att  väggen byggs upp till en homogen massa men ibland kan man se filamentstränger sida vid sida utan att de smält ihop. Min tolkning är att filamentet kanske inte är homogent(?). Jag har en rulle filament kvar. Om jag ser en tendens till sprickbildning är det nog tid att  byta till "best on the market".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3199 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jag har (peppar peppar) aldrig råkat ut för liknande dålig vidhäftning mellan lager när jag kör PLA. Dags att testa annat fabrikat???
Kollar man recensionerna hos Kjell, så verkar inte alla vara nöjda med E-PLA:n.
Det kanske är den från en dålig batch?
www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el...-aurora-green-p88230

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3198 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu är figuren utskriven vid 220 grader. Den höll ihop hela vägen tills den var färdig - en klar framgång. Det finns några tunna sprickor lite här och där men inte värre än att figuren håller ihop. Vid borttagning av byggstödet var dock inte kvaliteten på utskriften bättre än att en fot gick av. Ankeln är en svag punkt. Flera av tidigare utskrifter har uppvisat att just ankeln är en svag punkt. Kanske skulle det bli bättre om jag ökade väggtjockleken från 1,2 till 2 mm(?) Nu gör jag inte om fler gånger utan limmar dit foten. Så länge de kan stå still på egna ben så är det tillräckligt bra. Nu väntar målning. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3197 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Under min lärodomsresa i Fusion360 uppstår stunder av frustation, vanmakt, kompletterad av stunder då jag använder alla min svordommar. Det går framåt men varje större steg av framgång följs av ett bakslag, något fel har blivit begånget och programmet köper inte mitt förslag. För att inte bara fastna i programinlärning så har jag laddat mer några figurer som skall bli statister i en framtida film. Figurerna skall bli 17-18 cm höga (skala (1:10). Vissa har gått alldeles utmärkt men andra ställer till stora problem i skrivaren. Goda råd visar sig vara helt olämpliga (fula och spickbildning). Besök på nätet ger rådet höj temperaturen vilket jag gjorde. Dock inte tillräckligt (215 grader), efter 3/4 bröts utskriften av på flera ställen medans jag tittade på. Jag har även provat att skriva ut figurerna opp och ner utan förbättring. Eftersom det bara är lite kvar på rullen (jag vet inte hur mycket de räcker till) beslöt jag att starta en ny utskrift vid 220 grader. Dynamic quality och 15 % infill med stöd (i alla fall). Intressant teknik detta med att kunna skriva ut vad man vill men precis som med Fusion360 så är startsträckan för nybörjare lång pga det stora antal variabler som man måste ha kontroll på. Möjligheterna är näst intill oändliga men nybörjaren måste ha gott om tid. Utskriften av en modell (runt 17 cm hög) tar beroende på inställningarna men i mitt senaste fall lite drygt 24 timmar.  Så här långt (från fötterna till höften) ser det bra ut. Utskriftsfilamenten smälter bättre ihop vid 220 grader (e-PLA) än vid lägre temperatur. Nu ät det bara hoppas att resultatet blir bättre än på bilden när utskriften imorgon vid lunchdags är klar.

  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3196 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jag hymlar inte med att vi har det bra med boende i Sthlm och stor gård på Öland. Gården har dock ett kontinuerligt renoveringsbehov.

Jag tror inte att det är fel att PLA som utvinns av majs mm och bryts ner förhållandevis snabbt i naturen. Vid besök i vissa vikar på västkusten inser man snabbt att plast är ett otyg. (samma sak på många platser i världen) Människan har många goda egenskaper men även ett antal mindre lyckade (ex.vis som att slänga plastsaker i havet/naturen). Inte nog med att plast innehåller tex ptalater mm som sakta men säkert löses ut och förgiftar levande organismer. Mikro/nano partiklar hamnar i fiskars ämnesomsättning osv. 

Min åsikt ang. PLA i modeller är att plasten sällan kommer i någon längre kontakt med vatten. Desutom skyddas plasten av ett antal lager färg ibland även epoxy. Färg och tex epoxy är sällan så miljövänliga som PLA plasten. Bygger man för inomhus bruk är nog hållbarheten tillräckligt lång (> livslång) om den inte utsätts oskyddad för solljus. Sjösätter man modellen ett antal gånger per säsong (om den är målad) får man nog hålla på många många år innan man man upptäcker att den börjar brytas ner.

Jag skulle nog villa påpeka att ett större problem är PLA´s dåliga temperaturstabilitet. En solig dag i en bil kan nog deformera kinkiga konstruktioner. Att plasten krymper när den belastas är något som konstruktören måste ta i beaktande. Rätt material på rätt plats! Amatörkonstuktörer (som jag) går på minor lite då och då.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3195 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
"flyttar jag ner till varvet på Öland" - vilken lyx, jag är avundsjuk! :-)

1mm snett på 200mm är ju egentligen inte så dåligt om man tar i beaktande att maskinen är ihopskruvad utan nån som helst uppriktning. Tänker du till och roterar bitarna rätt vid utskriften så att de alltid är åt samma håll så borde det kanske fungera som det är?
Själv är jag mer orolig över att PLA:n är miljövänlig.
"PLA is stable in general atmospheric conditions and will biodegrade within 50 days in industrial composters and 48 months in water."
Lägger jag ner flera hundra timmar på att ta fram en vacker modell så vill jag INTE att delar av den förvandlas till mull efter några få år. PLA är lättprintat och billigt, men kanske inte helt rätt material för något som skall vara bestående.
En annan svaghet med materialet är att den kryper när den belastas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.263 sekunder

Hänt sedan sist

Hjälmare docka 6 juli

Trevlig träff i samband Kanalens Dag vid Hjälmare docka.


Frösundavik onsdag 26 juni

God uppslutning i en härlig sommarkväll.
Möjligen lite väl varmt, 29 grader i skuggan ... och hemmasjön ligger ju inte i skugga.

Ingen modell smälte dock! 

Nationaldag 6 juni på Millesgården 

Millesgården själva konstaterade att de aldrig haft så många besökare som denna nationaldag. Nyfikna frågor, vackert väder. Förutom 10 minuters regnstorm ... skalabåtväder!


Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg