Färja 280

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 2 månader sedan #520 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Och nu till nästa problemlösning....den nötbruna färgen jag låtit blanda i kulör S-5040-Y30R visar sig ha dålig täckförmåga över kanter och hörn. Det får inte bli för tjocka färglager, det drar ned detaljprecisionen!

Har därför köpt ett gäng burkar Humbrol (Wentzels) och Molak (Eskader). Det lutar åt 62 eller 162M som ersättare. Inväntar också beställning på Revellburkar...

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 2 månader sedan - 9 år 2 månader sedan #514 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Efter belysningsjobb och första lagret färjerederibrun återgår jag till oxidering av däcksplåtarna för babord bilfil.

De blev nämligen inte gråbrungrönsvarta efter oxidering, snarare kopparfärgade, trots att de vilat i en månad. De brukar mörkna med tiden.

Föröker därför bättra oxiden genom att stryka på ytterligare en omgång oxidvätska följt av uppvärmning. Låt oss nu vänta en vecka eller så för provsvar...

Last edit: 9 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 3 månader sedan #482 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Tack Mats för erbjudandet, jag ska dock försöka motstå det i det längsta.

Det närmar sig målning av hytt. Men jag orkar inte inreda maskinnedgång och toa just nu.
Perfekt med mässingsvinkel som dränkant på hyttens en trappa upp. Då kan jag måla hyttsidan utan att däcket är på plats!

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 3 månader sedan #478 av Mats Olers
Svar från Mats Olers i ämnet Färja 280
Det ser mer än proffsigt ut. Du får gärna fortsätta med Brännarens reling om du vill.

//Mats

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 3 månader sedan #476 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Färja 280
Spanter monterade!
Jag är speciellt nöjd med den cirkulära urfasningen som ger plats för relingens "springer". Köpte en "Power Punch" från Mikromark i usa enkom för detta ändamål...

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
9 år 3 månader sedan #466 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Färja 280
Det jag får fram av bilden till vänster är att det borde vara ungefär 40% grönt 60% rost :huh: .

Hur som helst skulle nog jag försöka få till det så snarlikt som möjligt originalet. :whistle:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.345 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg