Flodsprutan WESER

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 4 månader sedan #3661 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu gäller det att få lyft till mellansektionen. Nu satsar jag på gängstång och draglina (om det behövs). När limmet torkat gäller det att med hjälp av kugghjul och liten elmotor få lagom hastighet på höjning/sänkning.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3657 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Det där med fjäderstål var ingen bra idé. Med servon på plats så blev krafterna för stora och limningar sprack. Reparabelt - ja men vem vet när det händer igen. Nu är det spänstiga fjäderstålet borttaget och i mittsektionen är det ersatt av en fjäder. Fjäderns mothåll verkar räcka för att hålla emot när den lilla jollen skall lyftas överbord. När armen är som längst är det på gränsen. Jag har nu bytt fjäder flera gånger (längre/kortare/klenare/tjockare) och den här får duga tills vidare. Återgången kommer att skötas av en draglina. Tanken är att mittsektionen skall lyftas av en 2 mm´s gängstång som får drivas med någon motor, oklart i dagsläget vilken som passar. Leveransen dröjer - suck ....

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3655 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
I modellerna värld är allting möjligt (?). Aktersnurran har ingen styrpinne. Tekniken har gått framåt. Snurran är här röststyrd och det räcker med att peka så styr snurran åt det hållet. Har ännu inte synts IRL. Alla delarna till kranen är nu på plats och nu gäller det att få på plats servon som kan kontrollera rörelserna. Den yttersta armen är knepigast. Den är linstyrd och har ganska stor rörelselängd. Kanske kan ett segelservo var användbart.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3654 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu börjar delarna komma på plats. Inte ofta man ser att aktersnurran huvfärg och passagerarens byxor matchar. Jollen skall få tamp runt båten så att den i sjönöd har något att ta tag. Kranen står nu på tur att sättas ihop. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3653 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu har varvet flyttat till Spånga. Inte helt lätt att få allting på plats. För att värma upp lite så satte jag igång med att måla några figurer jag tänkte inkludera och akterluckan som fick sig lite skador när jag bröt bort kranen. Skadorna är nu fixade men vad värre är att den färg som modellen är målad i finns inte längre (Humbol). Kanske finns det kvar någonstans men jag vet inte vilket nummer den använda färgen har. Efter ett besök hos Barkarby Hobby och gått igenom deras lager kom vi fram till att två färger var nära - men ingen helt rätt. Imorgon skall jag försöka blanda dem och lägga på ett lager. Hoppas på lite tur eller så får jag acceptera nyansskillnaden. När färgen torkat kan kranfästet limmas på plats och kranen börja sättas ihop. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 5 månader sedan #3648 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu har kranens olika delar fått färg och är redo för att sättas ihop och testas. Jag saknar dock en grön färg som behövs för att bättra på skador som uppstod då jag bröt bort orginalkranen. Om en vecka är det dags att packa ner "varvet" för transport till Sthlm. Att beställa färg hit till Öland kan vara vanskligt. Lätt hänt att det blir förseningar och därmed blir det liggande hos lokala ombudet (ICA). Jag tänker nu ägna tid till nerpackning och framför allt val av grejor som skall tas med. Nog så knepigt. Det brukar alltid bli några extra nödvändiga inköp när jag kommer på plats i Sthlm. 

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.244 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg