Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Flodsprutan WESER

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 3 månader sedan - 1 år 3 månader sedan #3678 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Inge ände på svårigheter och problem. De små rören i kranens vertikala del i vilka draglinorna numera går verkar inte vilja bli limmade. Limningen (CA) släpper och röret lossnar under belastning.  Nytt lim nu påfört i förhoppning att jag skall slippa såga av konstruktionen och göra en ny där rören löds på plats. En strimma av hopp har fötts då segelservot och draglinan visade sig vara starka nog att dra mellanstycket på kranen från rakt ut till infällt läge flera gånger innan limningen släppte. På de övre bilden överst syns den krets som styr lilla motorn (för höjning/sänkning av mellanarmen) och under den en liten krets som alltid matar ut 12 V trots variabel inspänning (batteri). På undre bilden (i mitten) syns en större krets som ger 5 V till servona.
Last edit: 1 år 3 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Glömt en rad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 3 månader sedan - 1 år 3 månader sedan #3676 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Motgångar, motgångar... Nu är kranen åter på slaktbänken. En limning hade släppt som gjorde att muttern på gängstången snurrade med gängstången. Draglinorna lindade upp sig på röret som håller gängstången som gjorde att de låste sig. Nu väntar en utflykt till Söders RC hobby för att inhandla de tunnaste mässingrören i ett försök att leda linorna i rör istället.
 
Last edit: 1 år 3 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 3 månader sedan #3674 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Sladdhärvan har nu fått en bättre struktur. Kanske inte helt bra men mer hanterbart. Nu gäller det att få igång funktionerna och timingen.

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 3 månader sedan #3673 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu så är alu-bitatna på plats. Under övningarna med kranen märkte jag att den röda färgen (Revell email color) skavdes av när den yttersta delen av kranen kördes över det vertikala röret som håller upp den vertikala delen. Såg inte bra ut. Av erfarenhet vet jag att Aluminium är ett dåligt underlag för målning. Denna gång skulle det bli bättring. På Hornbach hittade jag "Hammerite special metal primer" som skall vara en bra grund på icke järnhaltiga material som mässing och aluminium. Vi får se vad den duger till när täckfärgen kommer på. Jag vet sladdhärvan ser inte rolig ut nu när allt flyttats runt ett otal gånger - det skall bli bättring på den punkten.
 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 3 månader sedan #3672 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
I stället för att raskt ta beslut om att göra sidstyckena i lyftkranen i metall gjorde jag ett tappert försök att testa ändå. Då gick kranen allvarligt sönder. Nya sidstycken i aluminium har nu sågats ut och filats till likhet (sida till sida). Tyvärr måste då alla draglinor upp ur den vertikala delen och det kommer inte att vara lätt att få dem tillbaka. Därav så sitter det 4 trådar av mjuk koppar i den vertikala delen. Min förhoppning är att på något sätt kunna limma fast draglinorna till koppartråden och på så vis kunna dra draglinorna igenom den vertikala delen. Det sitter ett lager (för gängstången) med 4 hål i den vertikala delen. Nu pågår fastlimning av sidstyckena med epoxi med förhoppning om att epoxin fastnar ordentligt på den uppruggade alu-ytan. En sida av respektive del är fortfarande i plywood då det där finns fäste (epoxilimmat) för gängstång resp. fjäder.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 4 månader sedan #3662 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Flodsprutan WESER
Nu så har det blivit lite mer funktioner. Servot driver en kuggkrans mot en kuggkrans som är kopplad till lyftkranens horisontella rörelse. Elmotorn driver via en snäcka en kuggkrans som vrider en mutter på gängstången. Gängstången går då upp eller ner. På gängstångens övre ända vilar mellanstycket och får det att lyftas eller sänkas. Tyvärr så begick jag ett misstag när lyftkranen skulle konstrueras. Jag använde 1,5 mm plywood som i och för sig är starkt men "gångjärnen" sitter bara 1-2 mm från kanten. I hanteringen så sprack kanten och gångjärnet släppte. Nu har kanterna fått metallförstärkningar. Så här i efterskott borde jag insett svagheten och i stället gjort i all fall sidstyckena i metall (varför inte hela kranen?). Nu skippar jag "skönhetsfelen" och bygger vidare för att se om jag får det hela att fungera.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.254 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg