Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
1 år 11 månader sedan - 1 år 10 månader sedan #3106 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Sektionerna för bildäcket tar form. En hel del klurande, eftersom de ska kunna lyftas ur genom överbyggnadens öppning uppåt och så måste de matcha fordonslängderna....

Casingen ska sitta fast på styrbord luckor, där 4 filer personbilar står på bildäck o hängdäck. Hängdäcket behöver ju sitta fast i något.

Bildäckets babordsida blir 3 filer för trailers, tunga fordon, husvagnsekipage mm. Hängdäcket sitter då kvar upp mot taket, så jag skippar det förutom en liten synlig nos i taket fram/bak.









Last edit: 1 år 10 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 3 dagar sedan - 2 år 3 dagar sedan #3105 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Precis, åke, åtkomst för spantkapning. Har sågat bort 12 av 20 spant. Ska förstärka skrovsidorna i sidled med stående 4x4mm H-profil i mässing, som slutar någon centimeter ner under däck.

Klurar på placering av serviceluckor / däckmoduler som är anpassade i bredd för fordonen och i bredd o längd för hyttöppningen uppåt.. ska ju kunna lyfta ur hela sektioner av bildäck för åtkomst!
Skönt med skrivare och med transparenta GFK-ark. Skriv ut i 1:87, kalkera med tunn spritpenna :)







Bilagor:
Last edit: 2 år 3 dagar sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 1 vecka sedan #3097 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Nu tror jag mig förstå vad denna modifierade Proxxon är bra på - spantkapning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 1 vecka sedan #3096 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Jo, jag är släkt med Proxxonstein i rakt nedstigande led !
Helt omedvetet blev det riktigt praktiskt att kunna vrida proxxons eget vinkeldrev helt fritt, samtidigt som min egen vinkling gav en ytterligare dimension.

Vertol-proxxon?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Torbjörn Skalski
  • Torbjörn Skalski Profilbild
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt
Mer
2 år 1 vecka sedan #3094 av Torbjörn Skalski
Svar från Torbjörn Skalski i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Är du måhända släkt med Frankenstein??:huh:

Märkligaste Proxxon jag sett! :S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 2 veckor sedan #3090 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Ska ju inreda bildäcket på ms Gotland och orkar inte finputsa efter att jag sågat bort ply-spanten. Istället för att bredspackla insidan av skrovet tänkte jag klä sidorna med 0.2mm GFK-ark.... glasfiberarmerad epoxy, dvs sån som finns i kretskort, men utan koppar.





Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.173 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


Månadsmöte onsdag 5 oktober

Under spontansnacket kikade vi på elastisk supertunn riggtråd och små dioder och diodarmaturer från tyska Viessmann.

Lasse B höll ett intressant föredrag om Jacques Costeau och hans forskningsfartyg Calypso. Costeau var först i världen med att filma under vattnet, och hans nydanande filmer fick flera oscarspris. 

 

Sjöhistoriska Muséets Modellhelg 3-4 september

Utställning och körning i bassäng, många besökare som såg oss i Kungsträdgården dök upp för att få provköra! En ny publik alltså, jättekul!

Lördagens kyla och tjejmil till trots hade vi en strid ström av besökare, frågor och ivriga provapåkaptener, samt egen manövrering i den vackert vägfärjegula bassängen! Söndagen bjöd på sol och värme, och även då gott om besökare. Trevligt att vi och museet är i gång igen!

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg