Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 6 månader sedan - 2 år 6 månader sedan #3253 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Sista lagret finfinkornigt nitrospackel... därefter vankas primersprayning av M/S Mesosts skrov.

 
Bilagor:
Last edit: 2 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 7 månader sedan - 2 år 7 månader sedan #3189 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Åsså slingerkölarna. Jag fasar in snuttar av dem i skrovet och förstärker med L-profil på undersidan för att få en stabil infästning. Vis av egen erfarenhet tror jag att klantar mig och bryter av dem annars, när färjan väl är i drift...



Bilagor:
Last edit: 2 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 8 månader sedan - 2 år 8 månader sedan #3135 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Bildäcket är nu fastlimmat.
Efter att ha finputsat skarven mot skrovets insida monterar jag 4mm snygg-H-spant. Nästa steg är 6 mellanliggande 2mm-spant i varje fack...

Bilagor:
Last edit: 2 år 8 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 9 månader sedan - 2 år 8 månader sedan #3106 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Sektionerna för bildäcket tar form. En hel del klurande, eftersom de ska kunna lyftas ur genom överbyggnadens öppning uppåt och så måste de matcha fordonslängderna....

Casingen ska sitta fast på styrbord luckor, där 4 filer personbilar står på bildäck o hängdäck. Hängdäcket behöver ju sitta fast i något.

Bildäckets babordsida blir 3 filer för trailers, tunga fordon, husvagnsekipage mm. Hängdäcket sitter då kvar upp mot taket, så jag skippar det förutom en liten synlig nos i taket fram/bak.









Last edit: 2 år 8 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Hans Annell Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
2 år 9 månader sedan - 2 år 9 månader sedan #3105 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Precis, åke, åtkomst för spantkapning. Har sågat bort 12 av 20 spant. Ska förstärka skrovsidorna i sidled med stående 4x4mm H-profil i mässing, som slutar någon centimeter ner under däck.

Klurar på placering av serviceluckor / däckmoduler som är anpassade i bredd för fordonen och i bredd o längd för hyttöppningen uppåt.. ska ju kunna lyfta ur hela sektioner av bildäck för åtkomst!
Skönt med skrivare och med transparenta GFK-ark. Skriv ut i 1:87, kalkera med tunn spritpenna :)







Bilagor:
Last edit: 2 år 9 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 10 månader sedan #3097 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Gotlandsbolagets M/S Gotland (1973)
Nu tror jag mig förstå vad denna modifierade Proxxon är bra på - spantkapning?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.096 sekunder

Hänt sedan sist

Frösundavik 17 september

Solig söndag! Olle sjösatte sin räddningsfarkost för första gången. Mycket lägligt så tappade en fiskebåt radiokontakten just denna dag och började herrelöst cirkla mitt i dammen. Räddaren i nöden - Olle - redde upp situationen!


 

Sjöhistoriskas Modellhelg 2-3 september

Växlande väder i år! Lördagen var mulen och kylig, medan söndagen bjöd på sol. I år hade vi borden längs muséets västra fasad, intill entrén, och det var en riktigt bra plats eftersom vi då syntes på håll (även om det var skugga o svalt fram till 13...) !

Vi var tjugotalet medlemmar som visade runt 40 modeller.

Muséets krögare har ryckt upp sig rejält, nu även med utekök! Och mackorna vi bjöds på var stora som båtar (!)


 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg