Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3504 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Förmiddagen ägnades åt slipning (med dammsugare!)  Detta ledde till att plankningen blev redo för mahognyn. Först måste dock resten av mahognyn på däcket läggas. Lite knepigt att lägga lite tryck på limningen men mina påsar med stålkulor (ammo till Visby) gör här ett förtjänstfullt jobb här samt tejp. Lite tejp hjälper påsarna att ligga på avsedd plats. Imorgon skall kantlisterna på för fördäck. Lika knepigt där men där kan jag spika fast små hållare inmot mitten. Kanske spännband är lösningen? 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3503 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu så är hela fördäck plankat. Inte heller dessa plankor fanns i något överflöd - en halv ribba och ett antal småbitar blev över. Snålt ! Det skall bli lite spännande att se hur fördäck artar sig. Egentligen skulle nog skrovets mahogny gå upp över plankningens kant. Då det inte fanns tillgång till fler mahognyribbor för att skarva med valde jag slipa/hyvla så att skrovets mahognylister blev kantikant med spanten. På detta plankades sedan. Det innebär att när mahogny sen läggs på fördäck kommer kanten att uppvisa en 1,6 mm tjock lindkant. Där däcket och skrovsidorna möts skall det sitta en avbärarlist. Bifogat finns en smal plastlist vilken inte tilltalar mig. Har köpt en halvrund 3x1,5 mm plastlist för att prova med. Jag får sen leta upp någon som kan leverera en meter halvrund 3x1,5 mm mässingslist/alulist. Denna halvrunda avbärarlist kommer förhoppningsvis dölja den ljusa linden. Den lilla "grejen" som ligger på fördäck är instrumentbelysning till kompassen. I bakkanten på de nylagda plankorna syn en grop. I den (täckt) finns en stiftskontaktshona som matar lanternan på fördäck med ström.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan - 2 år 3 månader sedan #3502 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Under tiden vovven funderar över sin framtida plats har jag kommit en bit till. Ena halvan av fördäckets underlag för mahognydäcket har kommit på plats. Trots slipad - förhållandevis jämn kurvatur på spanten behöver underlaget en omgång slipning. Imorgon nästa halva.
 
Last edit: 2 år 3 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3501 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Vovven provsitter vad hon tror är bästa platsen på båten. Luktar visserligen nymålad fernissa men det går bort. Här finns stöd runt om när båten kränger, ingen vind som rufsar till pälsen och en god utsikt över vad som pågår. Dessutom slipper jag här få en dusch av kallt vatten när jag minst anar det. Tyckte precis mig förstå att det skall bli dynor i förpiken. Kanske sköna och ligga eller tugga på, vi får se. Ett skyddande tak är på gång - det blir bra om det regnar eller skvätter. Detta få bli min framtida plats - eller hur kapten?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3499 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Sittbrunnens innerväggar måste på plats innan bordläggningen kan börja. Frågan är nu om  jag skall lägga in "dynorna" i förpiken. Enligt anvisningarna skall det gå att göra senare - "han med hornen" vet?. "Dynorna" skall kläs med bifogad vit mjuk plast. Provade igår kväll med ett lim som är bra för plast. Blev inget bra - togs bort idag. Nya tester - kontaktlim?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3498 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Väntan på kugghjul från Amazon blev för lång, Åkte till Kjelle och köpte en billig växellådssats som innehöll några kugghjul. Efter lite pyssel och svårigheter att sätta kugghjulsaxelns borrhål på exakt rätt plats för hand fick jag ta till "fuskvarianten" att med fil slipa upp hålet och sätta det på exakt rätt plats med epoxilim. Nu kan man nog anse att Rivan har en "steer by wire" funktion. Visserligen lite av en fuskvariant då servot som kopplats till ratten parallelllopplats till roderservot. Tre kugghjul beror på att jag ville att ratten skulle gå åt rätt håll när modellen svänger. Tids nog kommer en kvinnlig båtförare med elastiska armar att kopplas till ratten. Kanske kan hon även förmås att trycka på belysningsknappen? Mikrobrytaren som syns ovanför servot möjliggör att alla belysningspunkter och ljudet kan startas med en knapptryckning på instrumentbrädan. Nu väntar att lagga fördäcket samt placera ut och koppla belysningen till kompassen.

 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.323 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg