Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3515 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Tanken är att sittbrunnen och stolarnas undereden skall kläs med ett vitt plastliknande material. Jag tycker inte att det passar på en mahognybåt med stil. I stället fanerade jag underredena med mahogny. Kanske skulle det passa med en "äkta" matta i sittbrunnen?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3514 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har jag ägnat tid åt finsnickeri. Instrumentpanelen har fått sina runda hörn. Konstruktören hade tänkt sig att byggaren skulle blötlägga två mahognybitar och sedan låta dem torka runt en rundstav. Så utfördes bockningen men bitarna var alldeles för stora. Skära och slipa tills de passade. Inte en rak linje mer än mot skrovsidan där en dekorationslist skall sitta. Nu i alla fall på plats. Kanske måste en liten passbit komma på plats på SB sidan?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3512 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu börjar det likna en Riva. Minst sagt inte lätt att få fönsterbågen att följa båtens kurvatur. När jag tyckte att det passade OK kom jag på att fönstret inte var på plats (akrylplast). Hela bågen måste skjutas akrylplastens tjocklek. Suck! Satsade i stället på att slipa till ett par bitar som skall täcka instrumentpanelens övre kortända. De måste slipas till för att passa in under förnsterbågen så passar jag inte noga får jag ta till maskin och putsa dem imorgon.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3509 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Fördäck nu klätt. Nu börjar det mera knepiga. Nu skall ytterligare delar sammanfogas så att det blir en snygg övergång till skarndäck och passa snyggt till instrumentpanelen och rutans ram. Sen skall några lister på fördäck slipas till och sättas på plats. Dessa kommer dock att förhindra fortsatt slipning när jag lackar. Tror jag skall försöka mig på att borra några hål i listerna när de är på plats och i dessa trycka i en tråd/spik så att de är avtagbara. När lackningen är klar kan tråden styra dem på plats under limningen.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3508 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu börjar limmet ta slut. Får skaffa mer imorgon. Det räckte precis till att limma på mahognyn på ena halvan av fördäck. Det var spänstiga mahognyribbor trots en tjocklek på 1 mm. Svårt att få dem att ligga still där jag lagt dem trots stora tyngder. Ju närmre fören ribborna ligger desto svårare att spänna ner dem. Jag hade rustat mig med spännband men det hittade inget bra fäste undertill. Dubbelsidig tejp hjälpte dock. Kulpåsarna var bättre om de fick ligga på tunn plywood (med plast emellan). Resultatet blev enligt byggaren fullt godkänt. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3505 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Aldrig får man vara riktigt glad. Solen skiner och friska vindar blåser. När jag slipade till kanten på fördäck var jag för generös. Borde ha kollat först med de färdigskurna mahogny bitarna till fördäck. Så blev det nu inte. Dess kurvatur var helt annan än den jag med blotta ögat tyckte var snygg och symmetrisk. För att mahognyribborna skall ligga snyggt på fördäck bör det vara lika många på båda sidorna om mittfisken. Suck ! Efter noggrant mätande tycker jag nu att de färdigskurna bitarna ligger rätt och då blir det till att bygga på så att ytterkanten får stöd och blir snygg. 
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.444 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg