Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 månader sedan #3521 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Tack Olle! Jag har mailat dem. Får se vad som händer. Hade mycket men det var ju inte någon webbutik. Ingen större brådska. Håller nu på och fyller små defekter och spikhål. Sen ska det ju lackas/slipas x X ggr. Du känner väl inte någon som kan spruta fernissa i en sprutbox? Skulle sitta fint med ett sista lager utan ett dammkorn. Jag har pratat med ett par men de använder industrilack som de ansåg olämplig på mahogny. Jag har två ännu inte vidtalade billackerare på listan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 2 månader sedan #3520 av Olle Hjortsberg
Svar från Olle Hjortsberg i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Hej Åke
www.aero-naut.de har halvrund mässing 1.5-6.0 i 1000mm längd. Kolla med Mbs-rc om de har eftersom de är återförsäljare av aero-nuts hela sortiment.
Eskader har 4mm halvrund mässing. Nödlösning om du filar lite och har bråttom.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 månader sedan #3519 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Liten test av 3 mm halvrund avbärarlist i plast. Skulle vilja ha i mässing (ev alu), helst mjuk  i meterlängd x2 men jag har inte lyckats hitta lämplig leverantör. Någon - förslag?. Det är klart att listen går att förgylla men det är en utsatt plats och guldet är lätt att skrapa bort.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 månader sedan #3518 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har jag stött på problem. Bilden illustrerar modellens sk "saxboard". För mig som seglare har jag aldrig stött på saxbord (saxbord är något annat) möjligtvis i samband med roddbåtar då det skall skydda roddaren från stänk. Två utskurna lister per sida som skall följa bordläggningen. Bruksanvisningen ger inget direkt besked men antagligen skall den större ligga på den mindre. Sen får kanterna rundas av. Problemet är: skall jag limma dem på plats och därmed försvåra slipningen eller skall jag vänta med monteringen till efter fernissan? Anvisningarna pekar på att dessa skall spikas/limmas på plats. Vad gör jag med spikskallen? Trycker ner dem och fyller hålet med slipspån och lim?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 månader sedan #3517 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu närmar det sig mera tråkjobb. Små defekter i plankningen skall repareras. En bättre ordning bland sladdarna skall fixas. Sen väntar grundning med fernissa och slipning. Även om jag flitigt använder dammsugaren så märker jag att det dammar i luften. Lackning låter sig svårligen göras - det blir små dammpartiklar i fernissan. En sista funktionskontroll av strålkastaren har nu gjorts innan jag limmar dit ett lock över hålet/hålen för att skydda lysdioden under slipning och lackning.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 2 månader sedan #3516 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
"Äkta" mattan har för stunden fått utgå. Den har blivit ersatt av den rekommenderade vita plasten. När jag hittar lämpligt mönster kan det åter bli ändring. Durken är uttagbar, sitter fast med skruvar som håller stolarna. Anledningen är att i stolarnas underreden kommer det att monteras motorer/servon. Detta görs bäst utanför modellen. Det är lite pillrigt att få dockans rörelser hyfsat snygga med processorns program. Många omprogrammeringar och justeringar av mekaniken innan byggaren är nöjd. Nu väntar flera lacklager så att det blir mer lyster i lacken på soffan och stolarnas underreden. Kanske skall stolarna få lite färg vid tillfälle - djupröda?
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.425 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg