Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 1 månad sedan #3545 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Jag tror jag får dåndimpen. Varvsskräddaren har nu kommit igång - igen. Nu pillar han på mina lår och mäter och kliar sig i huvudet. Nu verkar det som han kommer att limma fast brallorna. Går aldrig mer och ta av. Tänk dig själv - leva hela livet med samma brallor. SUCK!
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 1 månad sedan #3544 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Den andra dockan skall kunna vinka och vrida på huvudet. Bla två möjligheter står till buds. Antingen kugghjul eller någon form  av lina. Pga att jag för ett tag sedan köpte en påser div. kugghjul från Amazon så blev det kugghjul. Påsen visade sig vara en riktig godispåse med kugghjul i plast i ett stort antal där flera även var tämligen små. Jag skrev ut överkroppen utan innehåll och skar upp ryggen för att kunna komma åt. Det är möjligt att det måste till ytterligare kugghjul i andra ända då de två axlarna kom ganska nära varandra. Det kan syna att axlarna är alltför grova men kugghjulen accepterar 2 mm axel. Axeltrumman mäter 2,5 mm. Det köpta tyget till dockorna tycker jag inte passar så bra så imorgon blir det besök i tygaffären igen.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 1 månad sedan #3543 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Tummen upp
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 1 månad sedan #3542 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Det mycket bångstyriga håret har nu äntligen blivit en frisyr (?). Själv tycker jag att flätan blev mycket lyckad. Till min hjälp har varit tålamod, hjälp från en långhårig kvinna och CA-lim.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 1 månad sedan #3541 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Hej på er - mitt huvud har idag fått plats på min överkropp. Underkroppen och benen sitter kvar i stolen och väntar på att få ett servo under rumpan. Jag känner mig nu som damen utan underkropp. Som synes har ingen frisör ännu velat ta sig an mitt hår. Det får jag vänta med till jag fått lite grundfärg och lite solbränna (samt smink). När detta torkat och fått OK blir det möte med varvsskräddaren som skall ta mått och prova om det nyinköpta tyget duger till att dölja mina mekaniska leder och mina yppiga behag.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 1 månad sedan #3540 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu förstår jag - kanske. I stolen underrede sitter en hydraulisk stötdämpare och naturligtvis går stolen att höja/sänka samt skjuta fram/back. Det är ju inte vilken billighetsbåt som helst. Stolen underrede är sänkt med 15 mm så att nu är det möjligt att med normal armlängd nå ratten samt att fötterna når durken (nästan). Dockans axelled är nu modifierad. I ett genom kroppen genomgående rör har jag satt en mässingspinne som bockats, borrats och limmats fast i överarmen. Nu gäller det bara att se till att mässingspinnen inte åker ut (liten bricka och ett mothåll?). Nu är armen rörlig i axel och armbåge så det bör vara möjligt att armen följer rattrörelserna.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.282 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg