Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 10 månader sedan #3595 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Målningen på akterspegeln blev inte bra utan den fick slipas/målas igen. Under torktiden blev detaljer, avgasrör, dekordelar till avgasrören och bogstrålkastarna förgyllda med bladguld. Jag måste säga att jag tycker att Amati får skärpa till sig. Gjutna delar i någon form av gjutmetall har knoppar lite här och där. Tex avgasrören behövde filas och slipas med sandpapper och slutligen med finaste sandpapper. Inga slipspår får synas för att guldet är mycket tunt och döljer inget. Montering i morgon?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 10 månader sedan #3594 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har skrovet fått 15 lager lack. Däcket hade några för mina ögon besvärande korn så det skall får sig en omgång till. Misstanken var att värmeelementet bidrog till ett ökat flöde av partiklar så det har stängts av. Luften vattenbegjuten, sprittorkat och torkat med Tak-Rag och lik förb-at dyker det upp små korn som syns i ljusbrytningen. En god vän som kom förbi var helt övertygad om att dammsugaren skulle lösa problemet om slangen var inne och maskineriet utanför. Det var bara det att då måste dörren stå på glänt (för slangen). Vad hände? Jo två små flygande varelser blev attraherade av ljuset i dörrspringan och landande i fernissan. Det är mindre korn på skrovsidorna så jag misstänker att de landar uppifrån. Nästa gång skall jag komplettera med sterilrumsoverall, normal har jag bara en gammal T-skirt. Som lite omväxling blir det nu bottenmålning. Själva botten är bara grundad några gånger men det känns tråkigt att behöva måla över en del av skrovsidorna som mödosamt slipats och lackats .
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 10 månader sedan #3593 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Förborrade hål finns i avbärarlisten. Mässingsprofilen har genomgående hål. Jag är tveksam till att lacka mässingsprofilen. Förr eller senare så går jag eller någon annan emot och knäcker lackhinnan. Det ser då tråkigt ut är svårt att reparera på plats.. Min tanke är att låta bli att lacka eller dyl. Jag har borrat 0.55 mm hål i avbärarlisten (och in i skrovet) och på så vis få spikarna att fästa. Fäster de tillräckligt? Förhoppningsvis! Om så är fallet är det möjligt att med kniv eller dylikt att pilla ut mässingslisten och putsa upp den igen. Avvaktar tills provturen avverkats. Ligger dessa avbärarlister ovanför vattnet eller badar de mer eller mindre hela tiden. Utan lim runt spiken finns ju en risk att vatten tränger in i avbärarlisten (trots att den är mättad med utspädd fernissa) med möjligtvis besvärande konsekvenser. Själva avbärarlisten kommer att epoxilimmas till skrovet. Dess positionen styrs av tre st pikar som sitter i avbärarlisten och som jag har förborrat i skrovet. Dessa hål kommer vara fyllda med lack men innan limning kommer jag borra upp hålen igen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
1 år 10 månader sedan - 1 år 10 månader sedan #3592 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Så många läckra detaljer åke!
Guldinfattade instrument, Speedobadbyxor (väl?) till knutten, och mycket mer. Ett härligt bygge som du borde skriva om i klubbtidningen, i ett eller flera avsnitt!
Två ideer för problemen du stött på:
- Om du löder på stift på insidan av mässingsprofilen (förborra!) och borra motsvarande hål i skrovet. Sen täta med små limkluttar på insidan.
- Du kan ju klarlacka mässingen, med oljelack eller med zaponlack (som ju är tillverkad för att fastna bra på metall). Eller funkar det inte av någon anledning?
Last edit: 1 år 10 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 10 månader sedan #3591 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu var jag nära att göra ett misstag. Den bakre avbärarlisten tänkte jag montera på skrovet så att även den fick sig de sista lacklagren. Hade jag gjort det hade det blivit mycket svårt att tejpa för att kunna bottenmålat. Nu får de sista lacklagren på dem ske separat. Kanske behövs när de väl sitter på skrovet något mindre penseldrag med lack. På avbärrarlisten har jag tänkt sätta en halvrund mässingsprofil (inte medföljande plastlist). Samma profil kommer att gå runt i skrovets överkant. Ett problem som uppkommer är hur att fästa listen snyggt. På de bakre avbärarlisterna provade jag att borra 4 st 0,7 mm hål i vilka en liten spik får plats. Spikskallen skulle bara fastna i det mesta så den togs bort. Den lilla huvudlösa spiken löddes sen på plats. Överskottet filades bort och listen slipades med sandpapper och maskinslipades därefter med slippasta. Blev riktigt bra tycker jag men hur långe dröjer det innan mässingen börjar oxidera? För att motverka denna process har jag vaxat listerna. Hjälper hur länge? Bakom mässingslisten ligger själva avbäraren bestående av en 4x4 mm list av mahogny? Mahogny kan se ut lite olika men jag tycker att tillverkaren kunde kosta på att hitta en avbärarlist som mer liknar skrovets färger. Samma sak gäller däcket - varför välja denna plywood i helt annan nyans än skrovet. Lite fler ribbor av samma typ som skrovet skulle ge modellen ett lyft. Det skulle ju gå att använda ritningen som mall vid utskärningen av håligheterna. På tal om ritningen - detta är den första båtritning jag sett där man inte ritat ut vattenlinjen.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 10 månader sedan - 1 år 10 månader sedan #3588 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu börjar det närma sig de sista strykningarna. Efter grundningen liger det 11 lager Jotun Clipper II. Innan det 8:onde lagret är varje lager slipat med 180 papper vätt med lacknafta (fernissan fastnar då inte i pappret). Efter 8:onde lagret är varje lager slipat lätt med 400 papper med lacknafta. Nu läggs några profiler på fördäck. Dessa har fått ligga i blöt 1 dygn och sen spikats fast på fördäck för torkning när fördäck var grundat. Märkligt nog i helt annan mahogny. Kan inte göra så mycket åt det (igen snålt!). Nu får limmet torka och sen får jag försöka dra ut spiken och reparera hålen med lim och silver från slipningen av mahognyn. Under de långa torkpassen har jag försökt göra lite småsekvenser till den kommande filmen. Unga flickan står på stranden och trånar efter toyboyen på båten. Under hålet på fördäckfinns anslutningar för ström till lanternorna. Den ljusa pricken på instrumentpanelens ovansida täcker lyse till kompassen
Last edit: 1 år 10 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.266 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg