Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 1 vecka sedan #3444 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är klädsel av skrovsidorna påbörjad. I instruktionspappren önskar de att man inte skall använda nubb (eller bara få) när man sätter mahognyn. Undrar just hur de gör. Jag har försökt med tejp av kraftigare slag påsar med stålkulor (ammunition till Visbys fördäckskanon). Det är OK om lattan är plan men ofta är den mer eller mindre bockad och vriden för att följa skrovformen. Jag är tvungen att använda nubb. Medlevererade  nubb var ynkligt klena. Gick bara att använda en gång och minsta felslag med hammaren och den vek sig. De nyinköpta är klar bättre. Tyvärr är huvudet på en stor del av nubben för stor för "pin puschern" (Billing Boats). Som jag tidigare nämnde är mahognyn av diskutabel kvalitet. På en och samma latta kan det vara möjligt att trycka nubben rakt igenom direkt utan större kraft. Några decimeter längre bort är den så hård att den spricker när man slår i nubben. Jag har ingen större erfarenhet av mahogny men i min värld är detta en låg kvalitet. Att fibrerriktningen och utseendet växlar även det mycket mellan lattorna. I och för sig ger det en livfull yta men det skiljer sig mycket ifrån däcket som läggs i homogena flak. Fördäck är annorlunda Det består av ljusa nåtribbor omväxlande med tunna mahognyribbor.
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 2 veckor sedan #3443 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har botten på modellen fått sin en omgång utspädd fernissa, blivit slipad med 100 papper och sen 240 papper torrt och därefter fernissad med fernissa spädd 10%. Här framgår det klart att sidan som fick lim på skrovet uppvisar limrester på lattan ovanför. Detta syns tydligt när det är nylackat. Det blir bättre efter ett dygn, dock ej helt bra. Detta är en lärdom att ta med sig när skrovsidorna skall kläs. Inget lim får finnas kvar och torka. Får väl ta en fuktig vetextrasa och se till att allt synligt lim tas bort. På botten gör det inte så mycket då den skall målas vit. Nu är botten slät som en barnskärt men där jag provar hur att slipa och effekten av olika utspädningar av lacken. Lite utspädning är nog bra men då är det noga att det blir lagom mycket lack - annars rinner den - och det uppstår ett behov av mer slipning. Jag måste dock få säga att för den här prislappen på modellen kunde de nog ha lite högre kvalitet på mahognyn. Det är alltför många ribbor som partiellt har kvistrester och är knallhårda. Slår jag i en nubb, spricker ribban. Jag har valt ut uppenbart dåliga ribbor och lagt dom på botten men i höger som återstår finns vid eftergranskning flera av tveksam kvalitet. Detta till skillnad från andra som är så mjuka att du nästan kan trycka in nubben med tummen. 
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 2 veckor sedan #3442 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är det här på ön - riktigt byggarväder, regn och stark vind men i husvagnen/varvet är det varmt, lugnt och mycket skräpigt utan att någon klagar. Sakta men säkert har nu hela botten klätts med mahogny. Ribborna har limmats och hållits i position med nubb under det att limmet torkat. Jag har provat Titebond som är bra men det är svårt få ut lite lim så jag har hällt över till en tom Cascolflaska och då blir det lättare att få lagom med lim. Två olika limprinciper har provats. På ena sidan har jag strukit ut limmet på modellen (och slätat ut med fingret och på andra sidan har jag strukit ut limmet på ribban och därefter med fingret slätat ut limmet över hela ytan. Det senare sättet är att föredra. När limmet styrs ut på modellen fastnar för mycket lim i kanten mot grannribban och det gör att det blir svårt att pressa ribban så att den kommer i nivå med grannribban. Resultatet är att det blir mycket mer slipning innan en anständigt slår yta erhålls. Slipningen har utförts med en liten slipkloss där ena sidan är korn 60. Det behövs för det mest svårslipade är limmet.

Att sätta alla ribborna helt nära till varandra har jag inte lyckats med så här och där finns lite glipor (och naturligtvis spikhål). Nu är de flesta gliporna fyllda av slipdamm och det ser för ögat bra ut och känns bra med fingrarna. Slipdamm och lim kan fylla gliporna alternativt Polyfilla mahogny men jag tänker först prova att slipa mahognyn med 50/50 späd fernissa och ett 240 papper. Detta med den förhoppningen att småhålen och gliporna skall fyllas med fernissa och slipdamm (åtminstone till viss del) och sen torka till en bättre yta som kan igen slipas med 240 papper (vått eller torrt eller upprepning?). 
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 2 veckor sedan - 1 månad 2 veckor sedan #3441 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu så - börjar jag bli nöjd med lackytan. Tyvärr har jag glömt vilken av de två som fått vilken behandling. Båda har nu fått minst 3 lager lack. Sen blivit vattenslipade med 240 till en jämn yta utan synliga håligheter, torkat och sen lackade med pensel. Ett par lager lack till och polering så har det en chans att bli godkänt. Dessa två ytor tror jag inte kommer att synas så mycket då de utgör väggarnas klädsel i sittbrunnen.
 
Bilagor:
Last edit: 1 månad 2 veckor sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 3 veckor sedan #3440 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Jag har fortfarande inget bra svar på bästa utgångsläge för ett tjusigt lackarbete. 50/50 blev nog bra för impregnering några större gropar gick inte att fylla. Än så länge bara på inredningsdetaljer provar jag ett gammalt sätt - lacka tre gånger och sen slipa ner. Det tråkiga är att fernissan är mycket hård och låter sig inte slipas så lätt trots 120 papper/240 papper. Här behövs nog Hasse A´s sliparm, han sägs ju ha vanan inne. De här små detaljerna är ju plana och kan slipas med min minityrslip men med den så dyker ett annat problem upp. Sandpappret kloggar igen illa snabbt, snabbare ju högre fart. För att säkerställa (?) ett bra utgångsläge för lacken har jag beställt Polyfilla för mahogny, för att pröva. Det är ju massor med småsmå gropar så det blir till att spackla hela ytan (åsså slipa). Nu är det Polyfilla jag använt tidigare ganska lättslipat. Dess emellan tillkommer en planka i bordläggningen. Min tidigare teknik att trycka dit spiken för hand och komplettera med hammare, duger inte nu. Mahognyn är för hård. För att få borden att passa utan för mycket bock behöver borden hyvlas i framförallt nosen. Borden är 8 mm breda men hyvlas de ner till mindre än hälften så spricker bordet när jag slår in en spik/nål. Därav plåster på nosen på modellen. Mycket tråkig historia! Har beställt en ny "pin-puscher" (den första gick av - oreparabelt) och längre pins. Dessa mässingspins är för klena. Skulle vilja ha en variant av stål och tunnare men inte hittat några sådana. 
   
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 månad 4 veckor sedan #3439 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är jag framme vid de svåra valen. Fördäcket kan inte läggas på förrän sidstyckena i förpiken är klädda med mahogny. Den snabba vägen är att lägga på epoxi (+några droppar T-sprit) i ett grundlager för att fylla gropar, slipa - sen ett lager till, slipa och putsa upp en anständig yta. Alternativet stå bredvid som är Jotuns Clipper II fernissa spädd 1:1 med lacknafta som använts som vätska vid slipning med 240 papper. Skall få torka till imorgon, då med fortsatt slipning med 240 papper. Sen ett lager fernissa kanske spätt 10 % med lacknafta. Vilket resultat blir hyfsat? Det är min förhoppning att fenissavarianten faller väl ut då denna teknik passar när skrovet klätts med mahogny. Mahognybitarna är till klädsel i förpiken och är lika. Baksidan kan bli framsida om det uppstår en favorit.  
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.111 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 'hybrid'
onsdag 3 november 

Månadsmötet genomfördes i hybridform med folk på plats och med digitalt närvarande medlemmar. Du som var med, maila gärna dina intryck till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
 
Med den för dagen höstlovsdecimerade personalstyrkan blev det körigt för herrarna Kjelle o Roberth att koka kaffe, få bort rundgång, duka, släppa in folk analogt o digitalt... Robert förevisar 3D-skrivare av olika slag och en lite laserskärare/-graverare på 5W, med inflikningar av Kjelle. Även en borrmaskin i storlek av en tjockare penna, smidig!
 
 
 

Mörkerkörning onsdag 29 september 

Den här fina höstkvällen var det trångt i farvattnen. Vi kunde räkna till 29 modellskeppare, varav många hade med sig mer än ett flytetyg. Tur att alla var upplysta, om än kanske inte alltid helt regelmässigt :-)

Korven grillades till en ypperlig kvalitet, tack för det Kjelle!
 
 

Båtmöte söndag 12 september 

Finfint båtväder som lockade många modellskeppare!
 
 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.



Byggtipsartiklar >

  • Totalt antal användare200
  • Senaste medlem:Testm Testson
  • Totalt antal inlägg:3243
  • Totalt antal ämnen:518
  • Totalt antal sektioner:2
  • Totalt antal kategorier:12
  • Öppna idag:0
  • Öppna igår:0
  • Svar idag:1
  • Svar igår:0