Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3609 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
I väntan på konduktivt lim från Fruugo så provade jag om dockan och ratten var synkade. Det verkade OK. Däremot måste stolens underrede modifieras lite. Ratten är synkad med roderservot


Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3608 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Hittade bara värmeledande lim på deras hemsida. De har elektriskt ledande färg men den har ingen limeffekt. (har provat) Den kan däremot laga ett skadat kretskort. Jag har sett ledande epoxylim hos Elfa men priset avskräckte mig den gången. Det finns nog hos flera elektronikföretag. Kan användas för att exempelvis rädda en spole med avbrott förutsatt att det går att komma åt avbrottet. Eller kanske för att limma din lanterna. Men då får du nog förgylla den efter lim-investeringen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3607 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Jag har hittat elektriskt ledande lim hos Kjell&Co. Någon med erfarenhet?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3606 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Jag tyckte att fördäckslanternan tillverkad enligt egen design inte riktigt höll samma still som originalet. Fräste ur originalet på lämpliga ställen och borrade ett antal häl för sladdar. Tänkte montera de små (2x3 mm) lysdioderna. På baksidan sitter två små lödfästen (+ resp - 3V). På den ena lödde jag fast en tunn sladd och den andra tänkte jag löda fast i godset. MEN nu visade det sig att materialet (vitmetall) inte gick att löda trots två olika lödpastor. Är det någon som har kommit på om/hur man kan löda denna typ av material?

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan - 1 år 7 månader sedan #3605 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Sakta men säkert tillkommer fler detaljer på akterpartiet. Förgyllda halkipar, pällare, kapellfästen, fendertfästen, fungerande akterlanterna och en flagga med stång (mässingsrör). Toyboy´ en har fått ett vinglas i handen och en handduk. Kanske har flaggstången blivit lite väl lång? Det är dock mycket besvärligt att hitta en flagga som passar och är gjord i tyg (möjligtvis plast). Denna pappersflagga får duga så länge. Den är tagen från ett flaggspel så jag har många att byta med. 

 
Last edit: 1 år 7 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 8 månader sedan #3604 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Här på Öland är det nu så varmt (dryga 30 grader) att det inte är skönt att sitta i husvagnen/varvet. Gammal man har ont av dessa höga temperaturer. Tidiga mornar är det OK. Därför har några fler detaljer kommit på plats. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.356 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg