Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 7 månader sedan #3425 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu var jag tvungen att prova att sätta en "planka" eller två. Med i kartongen fanns kanske 100 små tunna nålar. En "puscher" hade anlänt tidigare. Jag var lite misstänksam mot dessa tunna nålar (0,65 mm) och mycket riktigt - de låter sig ej tryckas in mer än i plankan. Spanten är gjorda av en mycket hård plywood det märktes när jag började borra i spanten. Rök uppstod. Den första plankan är både vriden och hårt spänd innan den är på plats. Min enda lösning var att ta fram en 0,5 mm borr och ta upp ett hål för den lilla nålen. I bildmaterialet hade de mycket längre nålar som de bockade. Det går att bocka en 10 mm lång nål (med ett lätt hammarslag) men det blir i minsta laget. Har letat på nätet men inte ännu hittat de längre nålarna. Helst även lite hårdare. Den lilla nålen är gjord i mässing så trycker jag på så bockar sig nålen (trots puscher). Ett rakt hammarslag förbättrar situationen. Tekniken lämpar sig väl för lite mjukare materialval. Nu är det många plankor kvar och många spant. Måste hitta på en bättre teknik så jag slipper förborra. Skall skriva till Conny och höra hur han gjorde. Andra förslag?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 7 månader sedan #3422 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är det byggartider! Ute blåser det friska vindar och regnet smattrar på rutorna. Nu har sågen och fräsen varit i farten på det som tidigare byggds och limmats ihop. Är själv nöjd med resultatet. "Ljudsimulatorn"  sitter under den blivande soffan (batteriet under durken). Sofflocket fick sig ett extra stort hål för att den skulle få plats. Lite trångt kan tyckas men batteriet kan om fästet skruvas bort lyftas ut (inte så ofta önskar jag). Lite märkligt att de inte leverade 540 motorerna med avstörninsfilter i en annars komplett sats av hög kvalitet. Har köpt några från Conrad som skall bli spännande att prova. Inte de vanliga kondensatorerna. Lite extra urfräsning behövs då propelleraxlarna skall få en medskickad liten grej som gör att man kan tillsätta en droppe olja genom ett hål i axelhylsan. Nu väntar några spant på extra borrhål för kabeldragning innan plankningen börjar.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 7 månader sedan #3421 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
I väntan på att motorerna skulle anlända (kom idag) så provade jag lite hur en lucka i aktern skulle se ut. Genast uppstod frågan hur skall denna mahogny lackas? Grunden är betydelsefull. Späda fernissan och slipa med den spädda fernissan för att få slipspånen ner i mahognyns smågropar? Profyllare för mahogny? Jag tror att jag skall prova denna teknik på en del av sittbrunnssargen. Den består av en millimeter tjock mahognyskiva. Blir det tokigt är det bara vända på den och sätta den på andra sidan.

Nu när motorerna med fäste har anlänt får jag en bättre blick vad som skall sågas ur/byggas för att få plats med batteri och ljudsimulator. Detta är lättare att göra innan plankningen påbörjats. Skall försöka få ner dessa "tunga saker" så mycket som möjligt för att inte förändra modellens balanspunkt för mycket. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 7 månader sedan - 2 år 7 månader sedan #3419 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Idag anlände en ny "leksak" från Conrad. Lite tidigt i bygget kan man tycka men tanken är att det gäller att förbereda innan allt kläs in. Jag tror att den kommer att få plats i förpiken. Den väger nog runt ett hekto så kanske kan den hålla ner nosen när modellen går fort (?). Nackdelen är flytläget kan påverkas (hur mycket?). Det kommer att se konstigt ut om modellen inte flyter jämnt med vattenlinjen. En mer central placering är nog av godo så det är bäst att jag även sågar ut en plats under aktre soffan eller sittbrunnsdurken. Där skall även motorerna och batteriet få plats. Hmmm.
  
Last edit: 2 år 7 månader sedan by Åke Silén. Orsak: fungerar inte

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 7 månader sedan #3418 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Sakta men säkert kommer fler bitar på plats i skrovet. Det kändes lite konstigt i början att kölstocken var lite klen/rank i horisontalplanet. Funderade på att hitta på en lösning så att modellen skulle kunna byggas rak. Men med min ringa erfarenhet av byggsatser förstod jag inte bättre. Det visade sig att konstruktören av i alla fall denna byggsats hade tänkt på detta och när jag pressade in det som skulle kunna kallas durk så rätade skrovet upp sig. Nu lätt fastspikad "durk" (för att kunna lossas för att kunna måla insidan) är modellen i princip färdig för plankning. Detta är en alldeles utmärkt byggsats. Inga klena dimensioner här inte. Den här akten håller nog för påkörningar bakifrån - eller hur? Som amatör undrar jag dock om ett dubbelskrov verkligen behöver så stabila spant. MEN - bättre stabilt än för klent 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 7 månader sedan #3417 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Riva från Amati Italian runabout
En riv-start så att säga :)
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.290 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg