Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3451 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har datorn kommit och installerats. Det tog sin tid att överföra nästa 1 million filer. Det var för mycket för den nya datorna hårddisk (mer hårddisk - dyrare) så det blev att dumpa filerna på molnet. Nu är Fusion360 igång igen, filerna har hittats och skrivits ut. Målet är att göra en topp och sidolanternor som fungerar till Rivan. Ett första försök baserat på 3 mm LED för topplanternan är nu klart. Jag är inte riktigt nöjd med utfallet. Lanternhuset är några mm för litet. Det går inte att trycka in LED´en längre så den sticker ut några tiondelar för mycket (kragen på leden bortslipad)  Det finns inte utrymme för något matt täckglas(plast). Lanternhuset har dessutom några små hål som uppkom i samband med att jag tog upp hålen (de blev för djupa). Stödet som skall möta det undre lanternhuset blev av något skäl någon tiondel för tjockt ( trots samma mått). Nu lite nerslipat så det blev acceptabelt. Letar efter vanliga lampor till tex tåg i tre färger. LED har den nackdelen att de olika färgerna kräver olika spänningar (hade tänkt mig att seriekoppla LED ´en - mindre kabel). Dessutom är det svårt att hitta vit/rött/grönt som ger samma mcd. Lanterhuset är 13 mm långt 6 mm brett och 5 mm högt. Får nog lägga på någon mm på alla mått. Kanske helt nytänk om jag hittar tillräckligt små glödlampor. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3450 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
I väntan på datorn har jag börjat med att koppla ihop elektroniken. Mycket kul pyssel och stor tillfredställelse när jag slår på strömmen och allt fungerar som tänkt. Detta är dock lite av en dröm. Det brukar alltid vara något som krånglar och behöver kopplas om. Jag har bifogat ett kopplingsschema för de som är intresserade. Elektroniken ombord består av två Arduino Nano Every. Den ena är kopplad till en GPS och skickar erhållna GPS data till den andra. Detta kan synas onödigt men GPS ger så mycket data att det tar tid att ladda ner även valda delar vilket gör att dessa små processorer haltar om den samtidigt skall göra något annat. Den andra har som huvudsyssla att spara undan önskat data på ett micro SD kort och styra modellen till önskade way-points (samt komma ihåg dem). För att kunna gå från fjärrstyrning till direktstyrning av processorn krävs två reläer som bryter mottagarens signaler till signaler från processorn. För att göra detta används kanal 3 på mottagaren som när jag trycker på motsvarande knapp på sändaren skickar en 5V puls till en RC-switch som skickar en signal till processorn som identifierar signalen och skickar ut 5V konstant på en annan utgång som går till reläerna som slår om. Ett tryck till på sändarknappen och programmet återgår till att nyttja fjärrstyrning. På microSD-kortet kan lagras vad som önskas.  Jag lagrar fn batterispänning och aktuell strömförbrukning (en speciell krets ger denna info), modellens position i lat/long, fart, roderutslag. Sändaren har 4 kanaler så det är möjligt att jag kopplar in ytterligare en processor för att möjliggöra att kopiera fjärrstyrningen så att modellen kan repetera vad som tidigare utförts med fjärrstyrning. Rodren har återfunnits. Den platta påsen hade gömt sig bland ritningarna.
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3449 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är varvet i Sthlm. Modellen kom med men vid uppackningen visade det sig att jag glömt rodren (finns säkert mer jag glömt). Har inte riktigt kommit igång då det visade sig att min dator (en iMac) är för gammal för uppdatera till det nyaste operativsystemet. I och med detta kan inte Fusion360 inte heller uppdateras. Allt som jag tidigare påbörjat gick inte att nå. Märkligt fenomen att en 10 år gammal dator som fungerar utmärkt inte kan uppdateras. Datorn i Sthlm är daterad midd 2011 och samma typ av dator som jag har på Öland är från 2012. På Ölandsdatorn fungerar det att uppdatera både operativsystem och Fusion360. För att få allt att fungera som jag vill har jag beställt en ny dator (suck !!!!). Man kan ju misstänka att jag nästa år får köpa en ny till Öland. Hade tänkt fokusera på att försöka göra navigationsljus med fungerande lyse till Rivan. Skall försöka då jag misstänker att den kanske kommer att klumpig ut. Den blir nog 1-2 mm större än den bipackade. Har i alla fall tagit upp hål för propelleraxlarna. Tejpen är till för att hålla axlarna i nivå och på rätt plats. Propellerbladen går fria från botten med drygt runt 3 mm. Det är bara att hoppas att detta är OK då det inte går att få dem längre ifrån (i alla fall på rimligt lätt sätt).
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3448 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Ja - så är sista långa lattan på plats. Det är klart att hade jag tänkt till så skulle sista lattan egentligen läggas först. Nu saknas någon mm ett två för att skrovsidan skall möta däcket. Det är ganska svårt att limma på så små bitar som dessutom skall vara vridna 90 grader. Får bli någon form av skarv och slipas på plats när limmet torkat. Aktern är ännu inte klar. Där skall limmas fast en avslutande hörnbit på varje sida som sen skall slipas till rätt passform. Väl kommen till denna del visade det sig att aktern var lite skev i horisontalplanet. Det var en mm för mycket på SB sidan så att lattorna som skall täcka aktern skulle behöva slipas 1 mm. I stället maskinslipade jag den delen av aktern. Nu skall det nog bli bra (tror jag). Nu gäller det att packa ner vad som kommer att behövas under Sthlms vistelsen. Det jag glömmer kan ju lättare kompletteras i Sthlm (- alltid är det något). 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 5 månader sedan #3447 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Eftersom jag inte ångade eller blötte lattorna så uppstod hål efter nubben som höll lattan på plats under limmets torkning. På någon film på nätet rekommenderade de att ta lite slipdamm och lim för att fylla hålet. Slipar jag med ett fint sandpapper (240 papper eller finare)) så funkar denna princip hyfsat. Problemet är att man måste först fylla hålet med lim, torka bort överskottet och trycka dit slipdammet. Problemet är att rester av limmet och slipdammet bildar lätt en kaka som man får knåda runt. Rätt utfört så blir hålet täckt med slipdamm som efter slipning blir lika synligt som på bilderna. I stället har jag provat på ett par ställen att använda Polyfilla avsett för mahogny. Med en spackel är det lätt att applicera och relativt lätt att slipa. Fungerar väl på såväl hål som sprickor. Nackdelen är att den mahogny som Pollyfilla jämför sig med är av ljus typ. Här är det blandad kompott, både ljus och mörkare partier finns även på samma latta. Polyfillan mörknar något  när den fernissas med det syns klart i varje fall efter två lager (om man vet var att leta). Jag tror dock att det är att föredra med en mörkare fläck eller sträck. Kanske blir det ett bättre slutresultat om jag duttar på lite akrylfärg i mahognybrunt (dvs den mörkare varianten) innan fernissan. Först skall jag göra klart andra sidan och hoppas att jag hinner grovslipa den innan avfärd mor Sthlm om en vecka. Lite här och där ligger slipdamm i håligheter och sprickor på bilderna. Det stora hålet är för blivande strålkastare och skall fyllas med ett 10 mm tillslipat rör med en 5 mm LED. Här finns flera möjligheter till att göra en reflektor, polerat, försilvrat, förkromat (DIY - kunde vara kul) eller förkromat.

   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 5 månader sedan #3446 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Tack Anders för tipset från skala 1:1. Jo - jag har varit inne på ånga lattorna i en tunnel. Jag gjorde det på den lilla roddbåten (där dock i en stor kastrull). Roddbåtens bord var mycket mindre. Att jag inte gick den ångvägen fastnade på att det kräver en rätt avancerad konstruktion under torkningen och att det är många ca 1 m långa lattor. 15 st st till botten per sida och 10 st till vardera sidan som nästa alla skall bockas och vridas. Ingen bild i anvisningarna pekar på hur de gjort. Så här i efterskott kanske jag borde ha gett idén med ånga mer tid och möda. Utan att riktigt veta om det är lyckad lösning var jag inne på att lägga lattorna i blöt ett några dagar, låta de torka, i alla fall på ytan och sen limma fast dem men förhoppningsvis färre spikhål. OK - nu har ena sidans lattor kommit på plats med ett antal spikhål. Det som är mer bekymmersamt är alla pyttesmå springor mellan lattorna. Jag håller just på att prova olika tekniker att fylla dem. Från bottenlattorna har jag konstaterat att fernissan inte fyller något nämnvärt. Det är klart - många lager med slipning mellan leder till att förr eller senare är nog springorna fyllda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.570 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg