Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3460 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Säg mig den lycka som vara beständigt. Nu har jag en ny Imac med något som skall vara "State of the art" ett M1 chip. Datorn fungera utmärkt men Fusion360 verkar inte gilla processorn. Efter många irrvägar i programmet har jag nu fått upp tekniken och fått ihop ett hus till fördäckslanternan MEN den går inte att klä och därmed inte att skriva ut. Varje försök resulterar i att datorn hänger sig och för att komma detta måste den startas om. Flera felrapporter skickade men kan jag förvänta något svar?
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 4 månader sedan #3457 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Fräck modell!
Jag vill ha en sån....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3455 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nytt försök! Denna gång avgasrören. De var förhållandevis släta i ytan (förkromade ?) och jag tänkte det var värt ett försök. Förra gången var jag nog lite för "het på gröten". Läste anvisningarna en gång till och upptäckte att det stod att efter appliceringen av guldet och efter man tryckt fast det ordentligt skulle man vänta minst tre timmar. Dessa små avgasrörsavslutningar har fått torka i 4 timmar vilket blev en klar förbättring i för hållande till sist. Då ramlade småbitar av guldet av och jag skyllde på "limmet". Denna pilottest visar att det går att få ganska snyggt. Nu har jag beställt nytt tjockare guld på en "sk bärare" och ett slags polerpinne av agat samt ett annat "lim". Tjockare, tjockare detta material är supersupertunt. Man bör arbeta på en bricka eller motsv. då de små bitarna lätt flyger iväg och det blir små glimmande guldflagor överallt. Nya försök kommer när det nya materialet anlänt. Nu försöker jag göra den nedre delan av navigationsljuset och som vanligt uppstår ritproblem. Jag behöver hålla på några dagar innan arbetet flyter på och tidigare lösningar dyker upp i huvudet. Jag försöker som tidigare göra för komplexa utformningar för att programmet skall kunna hantera det.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan - 2 år 4 månader sedan #3454 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Tack Kjell för de goda tankarna. De lysdioder jag provade med visade att den gröna var den besvärligaste att få att avge tillräckligt grönt tillsammans med den röda. De 20 mA som var deras spec överskreds med god marginal när någorlunda lika ljus var uppnåtts. Går sönder efter en tid? Kollade med ELFA och även där hittade jag att skillnader fanns. Dessa funderingar skulle jag gjort innan jag drog kablarna. Att klämma in några motstånd bakom den röda/gröna  lysdioden syns svårt (men möjligt). Jag drog kablarna enligt tanken att de tre dioderna skulle seriekopplas och kunde matas med två kablar. Jag har nu beställt från Cornwall i England 3V´s lampor av Rice grain storlek (3 mm) för att se om det är ett bättre alternativ.

Det sista numret av tidningen innehöll mycket intressant material angående hur man får saker att glänsa av Peter Land och Hasse Anell. Jag har haft samma tankar för detta försök att göra en fördäckslanterna (och en akterlanterna). I ett par fall har jag provat och kommit till samma slutsatser. I stället kom jag att tänka på förgyllning. För att testa inhandlade jag ett speciellt lim som man först lägger på, väntar  i 15 minuter och sen läggs det inhandlade bladguldet på. Jag har provat på ett par överblivna plast -bitar och det blev OK - inte mer. Provade sen på topplanternan enligt tidigare. Tyvärr blev jag abrupt avbruten av ett oväntat besök av barnbarnen. Blev inte riktigt klar. Resultatet så här långt är att det är ett alternativ men som vanligt är underarbetet av största betydelse. Jag hade slipat det lilla lanterhuset med ett avslutande 1000 papper men det går klart att se att det fanns en liten grop som jag för blotta ögat inte kunde se. Jag har några utskrifter av lanternhuset (utan pinnen) och skall blanda ihop lite epoxi (lite spädd med rödsprit) och prova om det utgör ett bättre underlag. Jag har skrivit till några firmor som gör förkromning och de vill helst inte starta med några få smågrejor (som är svåra att fästa). Prislappen ligger runt flera tusen och även här är underarbetet för ett gott slutresultat av största betydelse. Även en utskrift med min Ender 3 med 0,12 mm (och nersatt hastighet - 30 mm/sek) kan jag efter slipning knappt se de små strängarna. Vi målning skulle de aldrig kunna upptäckas men om jag lägger på bladguld kan jag i ljusbrytningen se att de finns där. Nya försök kommer
 
Last edit: 2 år 4 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
2 år 4 månader sedan #3453 av Kjell Rothin
Svar från Kjell Rothin i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Du kan köra röd/grön och vit på samma spänning bara olika seriemotstånd och då kan du minska ljusstyrkan också. sedan finns det ju små LED också 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3452 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har datorn kommit och installerats. Det tog sin tid att överföra nästa 1 million filer. Det var för mycket för den nya datorna hårddisk (mer hårddisk - dyrare) så det blev att dumpa filerna på molnet. Nu är Fusion360 igång igen, filerna har hittats och skrivits ut. Målet är att göra en topp och sidolanternor som fungerar till Rivan. Ett första försök baserat på 3 mm LED för topplanternan är nu klart. Jag är inte riktigt nöjd med utfallet. Lanternhuset är några mm för litet. Det går inte att trycka in LED´en längre så den sticker ut några tiondelar för mycket (kragen på leden bortslipad)  Det finns inte utrymme för något matt täckglas(plast). Lantern huset har dessutom några små hål som uppkom i samband med att jag tog upp hålen (de blev för djupa). Stödet som skall möta det undre lanternhuset blev av något skäl någon tiondel för tjockt ( trots samma mått). Nu lite nerslipat så det blev acceptabelt. Letar efter vanliga lampor till tex tåg i tre färger. LED har den nackdelen att de olika färgerna kräver olika spänningar (hade tänkt mig att seriekoppla LED ´en - mindre kabel). Dessutom är det svårt att hitta vit/rött/grönt som ger samma mcd. Lanterhuset är 13 mm långt 6 mm brett och 5 mm högt. Får nog lägga på någon mm på alla mått. Kanske helt nytänk om jag hittar tillräckligt små glödlampor. 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.259 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg