Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3472 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Helt klart att två skikt borde bli bättre. Jag provade det vid första försöket. Nu håller jag på att skriva ut några nya lanternhus och bottenplattor. Bara delvis klart idag men i morgon hoppas jag kunna prova att lägga på ett lager epoxi (spädd med lite sprit). De metalliska ventilatorerna fick en bättre lyster än plasten tycker jag. Tycker att antingen färg eller epoxi var värt att prova. Inget hindrar att jag sen lägger på ett lager guld till så vi kan jämföra. Däremot är lite besviken på att agatpolering inte fungerar så bra - kanske bättre vid flera lager. Jag tror inte det då mina små försök på nuvarande material visar att det behövs inte mycket för att "gnugga" bort guldet. När så sker kommer jag direkt ner till guldgrunden

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan - 2 år 4 månader sedan #3471 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Kul ide. Det snyggt ut.
Dina försök fick mig att plocka fram en bok om förgyllning jag köpt på någon bokrea. Där hittade jag under polerförgyllning att författaren rekommenderade att förgylla i två skikt. Man lägger på ny läggsprit, eller vad du använder, och ett lager till med bladguld. "Detta ger en tätare, djupare, vackrare och mer skadefri förgyllning, som dessutom bättre tar efterföljande polering".
Kanske något att prova?
Last edit: 2 år 4 månader sedan by Anders Eriksson. Orsak: rättat stavfel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3470 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nya försök. Visst gick det hyfsat med Charbonnel men jag ville prova den mjölkliknande guldgrunden (Fabrikat Stadtler - FIMO) igen. Utskriften i gjord med Add.North PLA i min Ender skrivare (0,12 mm). Utskriften är sen slipad med 240 papper och i ett fall spacklad med Tamiya då skrivare slarvar ibland. Sen mer slipning, slutligen med 600 papper. FIMO är sen pålagd med pensel mycket tunt. Vätskan är som vatten och väter inte så bra på plasten. Flera strykningar tills en hinna uppstod. Efter en stund hade det bildats en liten vätskeansamling längst ner på lanternhusen som ströks bort. På burken står det att man skall vänta 15 min innan guldet läggs på (en klar förbättring i för hållande till 3 timmar). Själv tog jag frukost och läste tidningen så det blev nog drygt dubbla tiden. Det guldet jag använder (Echtes Blattgold halvslaget) sitter på ett vaxat bärarpapper som man kan klippa med sax till önskad storlek. Tipset är att ta till ordentligt, det blir i alla fall småbitar och fragment. Med pincett tar man sen det urklippta arket och lägger det över det som skall förgyllas. Tryck till lite med ett finger så fastnar guldet på objektet - lyft bort resten. Sen kan man med en trasa/bommull/fingrarna trycka fast guldet ordentligt. Helt täckande blir det inte utan man tar småbitar och lägger på där det saknas. FIMO lösningen upplever jag klart lättare att använda i förhållande till Charbonnel.
Jag provade även på några ventiler som skall sitta på däck som är i metall och troligtvis förnicklade. Hyfsat blanka. Tycker nog att detta resultat är godkänt. Jag har provat att med agatpinne att försöka få guldet blankare men det inte bra. Efter ett par mycket lätta tag med agaten fick jag fram guldgrunden. Ytan tål inte mycket så jag tror jag skall spreja grejorna med högblank klarlack - kanske blir det bättre(?). Ett annat tips är att blås inte bort överskottsguld (om du tittar nära - andas lugnt). Det hamnar småfragment överallt. Använd en pensel (lite hårdare) och peta bort överskottet. Det är svårt att se om den utskrivna ytan är helt felfri och utan smågropar (alla - även allra minsta syns efter det guldet lagts på). Slipar man bort färgen avslöjas lätt mycket små defekter. Jag tror att det vore bra att prova att måla objektet efter slipning. En målad yta kanske är att föredra (väter bättre/sämre?) Ytjämnare?.
     

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3469 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu har dryga 3 timmar gått sen målning med Charbonnel (liknar fernissa ).Att få dit detta ultratunna material var inte lätt på dessa saker. Säkert klart enklare på plana saker. Kanten mot botten visade på nackdelen med denna teknik med bladguld. Guldet fastnar på kanten och på lanternhusets vägg och pressar jag på spricker guldet. Som kompensation har jag lagt dit flera lager. Får se hur det blir när det torkat. Hade varit bättre att inte limma dit bottenplattan utan förgyllt de var för sig. Att trycka till med fingrarna för att få guldet att fastna är inte att rekommendera. Spår av fernissan (från att jag tagit med fingrarna på botten) gör att guldet istället favoriserar fingret. Likaså var tricket med att trycka till med en bomullstuss inte bra. Ludd från bomullen kom på oklädda ytor och fastnade där. Bäst fn är ett par bummulsvantar men inte riktigt funktionella. Blir denna försöksomgång inte godkänd lutar det åt att göra ett förnyat försök med den mjölkliknande lösningen.
   

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3468 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Jag glömde nämna att det finns med motsvarande teknik både silver, aluminium och koppar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3467 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
En kort sammanfattning om inköpskällor. En artikel kan komma när jag samlat mer kunskap och erfarenhet. Bladguld av högsta kvalitet (24 karat, halvslaget (lite tjockare) ca 600 kr för 25 ark 8x8 cm och på bärare)  har jag köpt på Kreativa/Panduro och finns på flera ställen. Panduro har ett som jag ser det ett billigare start(?) paket Steadtler FIMO 10 guldark  och en mjölkliknande guldgrund (FIMO ca en hundring). Det är att tänka på att de flesta guldgrunder huvudsakligen är avsedda för gips och trä (tavelramar). Jag skall i morgon prova en annan en mer vanligt förekommande guldgrund (när man läser om det) som heter Charbonnel och är oljebaserad. Kanske bättre på plast (?). Den finns hos "konstnarernas.se". Jag kan idag inte avgöra vilken som är bäst då jag har för ringa erfarenhet av båda. Den mjölliknande guldgrunden fungerade på förnicklad plast (? = avgasrören). Principen för båda är att de målas på med pensel och får torka i 3 timmar (finns även en 12 timmars variant). Sen trycks en lagom bit guld på med bomull  och man låter det torka under 24 timmar. Sen borstas överskottet bort (med hård pensel) och det skall sen gå att polera. Här rekommenderar alla en agatpenna som jag inhandlat (flera hundra). Jag har även sett att man skall kunna polera guldet med bivax. Som sagt än så länge i testläge. De är att observera att detta material är mycket tunt (några micron) och när överskottet borstas bort uppstår en massa mycket små guldflagor som lätt flyger all världens väg av statisk elektricitet eller att man råkar andas häftigt. Dammsugare bör finnas tillhands. Materialet är mycket elektrostatisk och fastnar mycket lätt överallt (där det inte bör fastna). Tidigare nämnde jag att bladguldet satt på bärare. Det innebär att det sitter fast på ett pappersark och man kan ganska enkelt klippa till lagom stora bitar. Alternativet är att bladguldet ligger löst mellan ark och lyfts bort genom att man skapar statisk elektricitet på en speciell pensel som hålls mot  bladguldet och när penseln närmar sig guldet lyfts det upp mot penseln och därmed kan guldet förflyttas dit man vill.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.242 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg