Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Riva från Amati Italian runabout

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3620 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Ny fastsättning av badstegen nu på plats. Förhoppningsvis blir det nu tätt med en liten förgylld bricka runt infästningen i skrovet. Det är ju en ganska klen infästning där stegen är epoxilimmad till infästningen i skrovet. Skall bli spännande att se om vibrationerna under gång kan skaka loss stegen, förhoppningsvis att alla fästpunkter inte släpper på en gång.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan - 1 år 7 månader sedan #3617 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Badstegen blev bra men det var en för klen konstruktion. Trots borrmall för var hålen skulle sitta i akterspegeln så inkluderade den inte vinkeln mot akterspegeln. Detta resulterade i att ett ben lossnade i lödningen. Trolig orsak är att när jag tryckte in badstegen i aktern så fanns ett vinkelfel som gjorde att lödningen gick upp. Lödningen låter sig ej lätt lödas om. Jag har därför tagit bort benen och ersatt benen med ben som sitter i aktern. Dessa ben har filats till med en urgröpning som passar stegens 2 mm mässingsprofil. Sen är min tanke att när dessa är på plats, tejpa fast stegen där den skall sitta och ge de fyra fästpunkterna en droppa CA-lim var. Bilden illustrerar hur det blir när stegen är på plats. När bilden togs visste jag inta att en lödning släppt. I morgon ny polering och nya försök.
 
Last edit: 1 år 7 månader sedan by Åke Silén.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3616 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
I avsaknad av konduktiva limmet (som nu kommit i PostNords händer) och svar angående policy med loggan har jag idag istället bestämt mig för att göra en badstege till Rivan. De tio delarna till badstegen sitter på plats med najtråd på rätt platser på aluminiumplåtar. Aluminium är inte det bästa då det stjäl mycket värme. Det var dock det ända lämpliga jag hade. Lilla spetsbrännaren fick bytas ut till stora spetsbrännaren. Mycket lödfett och mycket värme gjorde att mycket tenn fastnade som jag nu håller på och putsar bort.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3615 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Ett försök att se hur vimpeln med loggan tar sig ut. På den ena sidan av den tunna vitmålade mässingsvimpeln sitter den minsta loggan från dekalarket. En större dekal avfotograferades och förminskades i datorn till höjd av 10 mm och skrevs ut på en etikett i en svartvit laserskrivare. Kvaliteten kunde vara bättre. Kanon vore om Hasse A. kunde skriva ut den på sin dekalskrivare och då i en etablerad/godkänd färg. Loggan på vimpeln kan inte vara så mycket större. Kanske 9,5 mm är det rätta. Nu kommer en policy fråga. Kan svartvita loggor användas? På vit bakgrund? Skall det vara färgad logga som tycks vara standard? Bakgrund? 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan #3614 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu räder igen det stora lugnet i huset. På ön har många lämnat för att återgå till jobbet/skolan och många små bodar och affärer slår igen. Efter en hel del besvär har nu vindrutan kommit på plats. Nu är det bara att vänta på leveransen från Fruugo som skall innehålla konduktivt lim. Jag har fått flera mail att det är på väg men än har det inte dykt upp. Jag undrar om det kommer från Kina och att "det är på väg" innebär en lång väntan. Kanske tid att börja finslipa på elektroniken och kolla olika funktioner nu när jag är i väntans tider. Regnet har tagit andra vägarän över norra Öland och gräsmattan ser ut som en steppöken. Tom ogräset  har i stort vissnat. Rotskott från träden tycks överleva. Bonden som kör över åkern och samlar ihop växtligheten där fick ner slyn som växer lite här och där. Efter tre veckor är det i morgon tid för en attack med gräsklipparen. Flera av skotten har nått ett par decimeter och det är imponerande vilken växtkraft de har. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
1 år 7 månader sedan - 1 år 7 månader sedan #3613 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Nu är besättningen och diverse detaljer i sittbrunnen och förpiken på plats. Lite borrspån behöver borstas bort. Nu har de nya lysdioderna anlänt dock i en annan utformning och storlek (1,6 x 3,2 mm). Jag får nog tänka om lite. Kanske bra, kanske dåligt, svårt att säga. Nu väntar vindrutan och fördäcksdetaljer på att komma på plats. Nya konduktiva limmet är nu på väg. Skall bli intressant att se om jag lyckas fixa till den modifierade fördäckslanternan så att den kommer att fungera som avsett

Last edit: 1 år 7 månader sedan by Åke Silén. Orsak: fel film

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.275 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg