Riva från Amati Italian runabout

Mer
2 år 3 månader sedan #3486 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Åke, det är en bugg i forumet!
När jag kommenterar din tråd från mobilen så byter min "gotland" namn till din tråd. Ytterst konstigt!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 3 månader sedan #3485 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Hade just tänkt att börja lägga däcket på aktern när jag kom på att roderlänkaget måste var klart innan. Osedvanligt knasigt att jag inte gjorde detta klart innan akterspegeln limmades på plats. Redan fastlimningen av rören till roderaxeln krävde nytänk och tillverkning av redskap för att få limmet plats (spruta, slang och spegel). Helt klart är att även påsättning av brickor och muttrar på roderaxeln krävde nytänk (pinne och dubbelsidig tejp) samt en bockad fast mininyckel för att låsa fast roderoken på axeln. Pill, pill, pill.... men nu klart. Undrar om jag hittar dessa grejor när jag i framtiden måste ändra/justera.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3483 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Akterspegeln nu klar. En del slipade återstår men det får bli när skrovsidorna får en mindre påbyggnad. En 60 cm lång mahognylist finns kvar som kan delas längsgående och bör räcka för att täcka upp som komplettering så att inga glipor uppstår när däcket läggs. Gammal mahognyfaner som fanns i "lådorna" täckte upp bra på nederdelen av aktespegeln. Ursprungstanken var annars att den skulle användas till att fylla små  hål och andra missar. Inte för sent ännu. Instrumentbelysing sägs vara på ingång. Det skall bli spännande att se om dessa kraftfulla LED lampor kan lysa igenom de utstansade instrument "urtavlorna" och få dem att lysa upp så att ser realistiskt ut. Instrumentpanelen behöver flera lager lack till. Kanske är det läge att visa hur man förgyller instrumentpanelens delar på Sjöhistoriska i februari?
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3482 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Sen kan jug undra varför Hasse A.  helt plötsligt använder min rubrik?????? Något behöver åtgärdas!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan #3481 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
I väntan på lite elektronikprylar så har jag tagit mig an att klä aktern med mahogny. Jag måste än en gång påpeka att jag är besviken på kvaliteten på mahonyribborna. De ribbor som jag sorterade ut när jag klädde skrovet är jag nu tvungen att använda till aktern. Somliga delar av ribborna är knallhårda och spricker när jag trycker i en spik trots att jag förborrat. Somliga ribbor är därför klämda på plats med hjälp av en furulist, klossar och diverse.  Inte bara kvaliteten är av budgetkvalitet utan även kvantiteten. Ingen ribba har jag varit tvungen att kasta och ändå räcker inte ribborna till för att klä skrovet helt och hållet. Nu har jag lite mahognyfaner som jag tänkte limma ihop och använda på den nedre delen av aktern (den skall ändå målas). Jag måste dessutom ha några decimeter långa och några mm höga mahongyribbor för att förlänga klädseln på ett par ställen på skrovsidorna för att det inte skall uppstå en glipa till däcket.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
2 år 4 månader sedan - 2 år 4 månader sedan #3479 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Riva från Amati Italian runabout
Efter lite lek med barnbarn har nu lanternorna blivit färdiga. På lite håll ser de OK ut men i närbild med skarpt ljus syns det att helt slätt har jag inte lyckat få guldet. Nu gäller det att få ihop elektroniken så att de kan tändas och släckas med en liten knapp på instrumentbrädan. Den håller nu på att lackas. Vet inte hur många lager som behövs (12?). Är nu uppe i 4 lager med finputs emellan (600-1000). Trots att lacken får torka uppochner i en större plastbytta under bordet så kan jag hitta ett och annat "fnugg" i lacken. Får se om det är tillfälligheternas spel. Bättre lycka nästa lager? Kanske skall man sluta när det blir ett felfritt lager? Kanske måste det trots allt bli någon form av slutpolering.
 
Last edit: 2 år 4 månader sedan by Åke Silén. Orsak: felskrift

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.280 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg