Segelkatamaran med vingsegel

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3206 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Tack!
Meshmixer är grymt bra om man måste modifiera eller reparera STLfiler, snabbt är programmet dessutom. Jag kollade en hel del youtubeklipp för att komma igång. Här är ett bra klipp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3205 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det där med meshmixer har jag inte provat. Kul - verkar ge ytterligare möjligheter. Vid tillfälle skall jag ladda ner och prova. Just nu pågår spantritning/utskrift (40mm/s 220 grader) som alternativt sätt att göra pontoner. Borde även bli lättare. Mycket snygg "skuta" som Slocum2 basar(?) över!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3204 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Figurerna blir ju fina iallafall!!!
Själv har jag också kört lite figurer på min skrivare. Sakta blir de bättre och bättre, man lär sig hela tiden.Sjömannen är en mix av "yngling med vinterjacka" och "byst av grekisk filosof". Båda är nedladdade från nätet (grabcad/thingiverse) och sen har de klippts ihop digitalt med Meshmixer (gratis). Halvmodellen är hemscannad med kidzens gamla kinectsensor (dataspel), glasögonen caddade i 3D. Finputs av scanningen och ihopmontaget av glasögonen är även det gjort i Meshmixer.

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3203 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter att nu ha provat lite mer är det klart att enda inställningen som ger ett anständigt resultat med AddNorth filament gjort på återvunnetn PLA-plast är långsammare hastighet (40 mm/s och 220 grader). Under mina studier av Fusion360 och tester av dess möjligheter har jag låtit skrivaren skriva ut några nerladdade figurer. Tanken med dessa är att de skall vara statister i en kommande film. Kvinnan med barnet har varit testobjekt och hon är någorlunda hållfast numera dock inte bättre än att en fot gick av (se tidigare). De övriga är sköra som de finaste porslinsdockor. För blotta ögat syns (trots övermålning) sprickorna i plasten och i vissa fal även limfogen. Den höga temperaturen ger en mängd ultrafina trådar som går kors och tvärs över utskriften. Dessa kan dock avlägsnas med en försiktig användning av en spetsbrännare.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3202 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Webbhallens filament kan vara värt att prova. Det är även smidigt att webbhallen har en butik i Barkarby (bor i Spånga). Filament har en ovana att ta slut på fredagar. Annars tycker jag att e-SUN verkar ligga på topp i många utvärderingar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3201 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Bra, då ska jag undvika det materialet! Jag har tidigare kikat på recensionerna för CO:s filament. Jag fick intryck av att det var bra förut, men att det blivit dåligt (leverantörsbyte?).
Själv kör jag filament från Webhallen som funkar helt OK.
www.webhallen.com/se/product/313037-PrimaValue-PLA-1-kg-Vit

Det här materialet har jag hört positivt om, så jag funderar på att testa det för att se om det är ännu bättre.
www.3djake.se/extrudr/pla-nx-2-black

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.427 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg