Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3217 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter att byggt upp en del av fören med ribbor (som var motspänstiga) lät de sig limmas på plats. Då kom tanken tillbaka på att använda plywood. Ett visst mått av nytänk gjorde att jag fick den tvärskurna 1 mm´s plywooden på plats. Den limmades helt enkelt över hela för och akterstödet ej in i härför gjord skåra. Ny nos och akterprofil får sen slipas till.

  

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3216 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu har även kantbalken kommit på plats och olika funderingar pågår hur att klä skrovet. Min första tanke var att klä det med 1 mm´s plywood. Det visar sig dock att plywooden är ganska styv i längdriktningen och låter sig inte på ett enkelt sätt bockas mot för och akter. Jag har även provat att skära ut bitar tvärs och använda men det blev inte heller bra. Bästa sättet? I morgon skall jag prova att bygga upp för och akter med 1 x 5 mm´s fururibbor. Jag hade i alla fall tänkt täta konstruktionen med glasfiber och epoxy så det får väl bli ett extra lager vid ribborna och så får jag ge mig in på Hasses A´s favoritområde - spackla. Så länge jag är här på ön går det bra att damma ner så mycket som jag behöver. I Sthlm kommer jag direkt på kant med hustrun.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3211 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
För att få lite omväxling i karantänen har vi dragit ner till Öland. Det blir ett kort besök för det vankas vaccinspruta (frågan är bara när). Nu är alla spanten utskrivna och fastlimmade på alu-profilen. Om de fastnar bra nog skall det imorgon bli en kantlist. Kanske om det torkar snabbt nog kanske blir det även lite klädsel med plywood.

 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3209 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Bra att de tar ansvar när det gått snett! Hoppas de nya rullarna du fått som ersättning fungerar bättre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #3208 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
En första uppställning av den blivande pontonen baserad på utskrivna spant. Den lilla urgröpningen i botten/kanten på spanten är avsedd för en 5x5 mm´s furulist som skall utgöra limfog och möjliggöra att kanten slipas. Kanske blir det hål i spanten och av säkerhetsskäl/stabilitetsskäl kanske pontonen fylls med expanderskum. Sen kommer det svåra valet om pontonen skall kläs med 1x10 mm´s furulist eller med flygplansplywood. Om jag tar plywood slipper jag glasfiber och epoxy. Är det någon av alla erfarna byggare i föreningen som har någon åsikt i denna fråga? Toppen på pontonen kommer bli klädd i plywood är tanken.

Jag har klagat och visat bilder för AddNorth på deras filament. Ett snabbt svar kom med nya frågor som besvarades. De håller på att utreda den batch jag fick. Tillsvidare har de skickat ersättningsrullar som jag lovat prova. Just nu går Webbhallens filament (Prima Creator Value). Eftersom det är ett vitt filament rekommenderar de lite högre temperatur. Jag kör det vid 215 grader med 50 grader på bädden. 20% infill Zig Zag. Fungerar så här långt bra. Är lite glansigt/halt. Jag kommer väl så småningom (när AddNorth har anlänt) byta och se om det är någon skillnad.



  
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Av någon anledning dubbleras texten - bör åtgärdas!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3207 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Bra video! Klart intressant teknik. Nu gäller det bara att fundera ut när den skall användas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.296 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg