Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3337 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Maskindelen.se har både mässing och 2,3 mm borr

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3336 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det där med att fästa motorpinjongen direkt på motorn har jag gått bet på. Med hjälp av svarven borrade jag ett genomgående hål (i en nersvarvad mässingsbit) med 3 mm´s borr. Tyvärr fanns inte en 2,3 (motoraxeln) mm´s borr i samlingarna utan jag försökte med ett litet rör (3 mm ytter 2,5 inner) på motoraxeln som jag klämde mot axeln på två sidor med stoppskruvar. Hur jag än försökte så wobblade axeln lite. Inte mycket men tillräckligt för att jag inte tyckte detta blev en bra lösning. Måste nog ha ett 2,3 mm borr. Det tråkiga är att jag nu är utan mässing och Ironbill har stängkt ner sin webbshop. I stället kommer nu med posten ett köpefäste för 2,3 mm som jag förbinder med befintligt fäste med tex en bit silikonslang för att förhoppningsvis få bort wobblingen.

I stället så blev det fräst/sågat en skåra i roderaxelarna och tillskärning av roderblad. Lite svårt att veta hur stort roderbladet behöver vara. Man får väl se vad rodereffekten blir när det hela kommer i sjön. Det finns ju alltid en möjlighet att öka eller minska. Eftersom jag har gott om normalstora sevon så bör inte storleken spela så stor roll. 

Det är trevligt att vara på landet, framförallt denna årstid (värmen har kommit  hit) med alla blommor och öppna ytor MEN det är tråkigt att allt måste beställas, väntas på och man måste åka iväg till affären för att hämta ut prylarna. Ibland några mil bort, ibland bara några km bort. Jag har dock en viss förståelse för att byggvaruhuset inte har en 2,3 mm´s borr. Som den erfarna handlar sa - under alla mina år här har ingen frågat efter en 2,3 mm´s borr.
   

 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3335 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Bra idé! Skall testa under dagen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3334 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det där blir ju bra!
Min oro för livslängden var främst baserad på lagringen du hade i första bilden du postade. Jag förstod inte att det var en prototyp för att testa geometrin, jag trodde det var slutgiltiga lagringen.
Apropå motorfästet: Varför inte ta bort lagret för motorpinjongen och fäst pinjongen direkt i motorn istället? Det skulle bli en kompakt lösning med motorfäste istället för mässingsvinkeln med lagret. Eller funkar inte det bra???

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3333 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Går det inte på ena sättet så får man hitta på något annat. Tog hjälp av svarven och fixade lite stöd åt rören. Hade tänkt mig att hårdlöda dit rören men jag hittade inte flussmedlet (kanske slut/dåligt minne). Jag ser detta som en prototyp. När jag kommit på något bättre får jag göra om det hela. Den besvärliga frågan hur att få fast en propeller M4 på en 3 mm´s axel löste jag när svarven ändå var framme. Gjorde en hylsa med en tapp som jag gängade till M4. Hylsan mjuklöddes på axeln. Jag har ännu inte kommit på hur/var jag skall fästa motorn. I morgon får det bli en nödlösning (hoppas fortfarande på att någon snilleblixt skall dyka upp) för att kunna testköra drivpaketet. Axlarna/kugghjulen glider mjukt och fint (med hjälp av PTFE).
     
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3332 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Den utgående axeln på vinkeldrevet har en diameter på 3 mm. De flesta propellrar har en M4. 3 mm´s axeln kan gängas och jag tycker mig se på nätet att man kan köpa en hylsa med M3 inner och M4 ytter. Vad heter en dylik mani? Är det något att ha? Finns det andra ideer hur man får på en lämplig propeller på axeln? Är ju lite osäker på vilken propeller som skulle vara lämplig. Vill kunna byta och prova. Har borrat upp en M4 stålskruv och Ca-limmat dit en bit 3 mm axel - funkar men hållbart? Emotser tacksamt ny pigga ideer

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.108 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 7 december

Besök hos sjöhistoriska museet. Intressant visning av modellverkstan och berörande visning av nya utställningen 'Flykten från Baltikum'. Nutidshistoria som är mer än aktuell!

Lite egen tid för rundvandring på museet oxå, så varför inte spana in Stena Carisma och andra pax-fartyg?!

 

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg