Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

Mer
1 år 8 månader sedan #3347 av conny larsson
Svar från conny larsson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Fin sak du håller på med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3345 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Så här blev fören/aktern efter utskrift. Med lite lim, spackel och epoxi blir nog underredet tätt och förhindrar svätt på elektroniken. För en prototyp kan det väl duga? Idag kom borren (2.3 mm) men det var lite sent. För närvarande testar jag en silikonslang princip. Fungerar utmärkt. Har ännu inte långkört men det skall bli av efter ett besöket i Sthlm för den andra sprutan. Nu blir det paus i byggandet. Lite nya idéer skall byggas in i elektroniken vilket får bli sysselsättningen i Sthlm. Få grejor att ta med i förhållande till halva/hela(?) varvet.

       
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3342 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Sannerligen ombytligt väder. Igår framtill för någon timme sedan runt 10 grader, blåst, stundtals dimma och en åskfront hängande på andra sidan Kalmar sund. Nu 16-17 grader och sol. Som jag misstänkte har det kalla vädret bromsat färgens torkning. I stället tittade jag till på ventilatorerna som fått sig en omgång epoxi, härdat,  därefter slipade med 220 papper, avdammade och målade med Humbrol för att se om resultatet blir godtagbart. Det blev det. Nu skall de andra få sig en liknande omgång slipning och målning. I skrivaren pågår nu utskrift av nedre delens skrov. Om det är svårt att se vad det skall bli så kan jag avslöja att det utskriftsprov på fören ev även aktern. Även här syns ett behov av epoxi på utsidan. Insidan blir det epoxi och glasfiber över skarvarna.
   
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3340 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu är det lite pyssel med en det ena och det andra - ingen ordning. För att komma tillrätta med fäste av den vertika drivaxeln behöver utseendet på bottenprofilen klarna. Ett förslag på utformning ligger i skrivaren nu. Pontonerna har fått grundfärg och spackel/slipning. Nu torkar ett lager Jotun Lady på pontonerna. Detta lager är blankt för att avslöja områden som behöver ytterligare spackel. Idag det lite kallt så det dröjer nog innan färgen torkar. På "att göra listan" står bla att lägga glasfiber och epoxi på överbyggnaden. Mer spackling/slipning. Frågan är om insidan skall få lite alu-folie (undrar om hur mycket värme den reflekterar)? Elektroniken alstrar en del värme. Framför allt drivkretsen till stegmotorn blir glödhet (skall vara så). Ventilationshål (stora) finns i för och akter. Alternativt lösa motorinstallationen. 
 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3339 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
I väntans tider har jag nu slutfört roder och länkage. Kanske göra liten huv över länkarmarna? Imorgon blir det fastlimning av fästena till tvärbommarna. De behöver vara på plats för måttagning/fästen för motorn och roderservon. 
Gräsmattan här är full i blommor (mycket vackert!) och vi har beslutat att klippning får ske efter helgen.

 
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
1 år 8 månader sedan #3338 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nytt mässingsmaterial beställt från maskindelen. Tack Anders! När det dyker upp får vi se om det kan bli en ny bättre koppling till motorn. Kanske den kommersiella delen fungenar?? Alltid bra att ha lite i "lådan" som tex gånger som denna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.101 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 7 december

Besök hos sjöhistoriska museet. Intressant visning av modellverkstan och berörande visning av nya utställningen 'Flykten från Baltikum'. Nutidshistoria som är mer än aktuell!

Lite egen tid för rundvandring på museet oxå, så varför inte spana in Stena Carisma och andra pax-fartyg?!

 

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg