Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3083 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det är roligt med goda råd och tips. Tack! Modellflygarna är ett gäng som gärna delar med sig av sin framgångar (och motgångar). Jag tycker mig ha läst de flesta fora. Jag har varit inne på japanpappersvarianten med lack. Lite svårt, utan att testa, hur mycket krympning som det leder till och vilka krafter som uppnås. Modifierade varianter finns som inte drar så hårt. Men hur mycket? OK man skulle kunna skära till frigolit och lägga mellan spanten som stöd. Det bör fungera. (Har dock ingen frigolitskärare) Den av dig föreslagna metoden verkar som du säger inte helt lätt att genomföra - men säkert bra. Hade jag tänkt till bättre i början hade jag kunna låta skrivaren skriva ut stöd mellan spanten. Nästa version! Det är ju mycket troligt att det blir en nästa version. Kanske är vingen för hög (höjden höftad från olika bilder), kanske skall den smalna av upptill. Vingen väger utan klädsel 228 gr, kanske landar den med klädsel på runt 300 gr vilket jag tycker är acceptabelt. Vingens vikt på en båt tror jag är av mindre betydelse(?) än för flygplan. Det är klart att mer vikt leder till lägre fart. Jag hoppas att modellens vikt landar på 2-3 kg. För att gardera mig så bygger jag in en avkänning hur modellen lutar i x,y,z-led. Jag får prova ut hur mycket den skall tillåtas luta men blir det för mycket kommer stegmotorn släppa ut vingen till att bli parallell med vinden. När lutningen åter minskar skotar stegmotorn hem vingen. Hur mycket får provas ut (15 grader?). Denna version kommer att få 0,4 mms plywood som klädsel. Vore bra att nu få den klar för att sen börja rita på pontonerna. Det är fortfarande lite oklart för mig vilken bärighet och form de skall ha. Jag riktar in mig på att få fram en prototyp som kan testas i sjön och därefter förhoppningsvis göra modifieringar för att uppnå bättre prestanda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3082 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Modellflygarna har tillverkat vingar genom att först "baka" glasfiber och epoxi på en slät yta. Sedan täcka med byggplast som tejpas tätt. Därefter kopplas dammsugaren och undertrycket klämmer fast epoxi/glasfibern mot plattan. Det blir ett material med en slät yta som kan formas och limmas mot vingprofilen när epoxin härdat. I modellflyget hade man en kärna av cellplast men dina spryglar kanske också fungerar. Lite komplicerat kanske men ger en stark och lätt vinge.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3081 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Glasfiber som jag tänkte använda är nu förkastat. Epoxin har en tendens att går igenom glasfibern enligt "säkra" källor på nätet. Not good! Jo - jag har varit inne på detta med japanpapper, silkespapper mm. Problemet är att lacken spänner mer eller mindre beroende på metod. För att få det att fungera på en vinge med bara spant måste jag nog bygga ny topp och botten och/eller bygga stöd mellan spanten. Spanten är för klena i sidled. Vikten av vingen betydelsefull men inte så mycket som för flyg. Nu skall jag beställa 0,4 mm plywood och pröva. Det finns visst tunnare. Jag skall ringa och prata med MBS.

Trevlig presentation du/ni gjorde igår. Tyckte nog att tekniken fungerade bra (det var nytt för mig). Appen klart bättre än gamla Skype. Jag tog med den gamla bärbara datorn som var fulladdad (används bara till programmering) från varvet men glömde laddaren -> batteritorsk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
3 år 5 månader sedan #3080 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Snegla på lite äldre modellflygmetod:
Silkespapper + cellulosalack.
Lacken krymper vid torkning och såväl spänner som fuktsäkrar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3078 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter mycket knåp med elektroniken kom jag för ett par dagar sen till slutsatsen att börja om. De nya små processorerna är mycket bra men i detta sammanhang med många inkopplingar från de olika komponenterna blev det till slut för mycket. Återgång till gamla för mig välkända processorer (Arduino Mega och Uno). Hade kunnat rycka ut dessa från den solcellsdrivna modellen men med många koppling blir det lätt en oreda vid återkoppling (dålig dokumentation - ja). Nya komponenter är beställda. I stället har jag fokuserat på vingen som nu är klar men oklädd. Vingbalken är ett 9 mms mässingsrör (0,45 tjockt) som skall träs på den egentliga masten som består av ett 8 mms kolfiberrör. I vilket ett 6 mms kolfiberrör går från vindflöjeln på toppen till en sk enkoder i botten. Enkodern kan avläsas av processorn och kan numeriskt ange vindvinkeln.

Från början hade jag tänkt klä vingen med krympfilm (samma som flygarna använder) men sen kom jag på att detta skulle nog innebära stora problem. Krympfilmen kräver högre temperatur än vad PLA plasten tål. I gömmorna fanns 25 gr´s glasfibermatta som jag nu tänker försöka mig på att klä vingen med. Efter att ha läst på nätet är jag inte riktigt säker på hur jag skall gå tillväga. Kanske lägga över glasfibern och lägga en droppe CA-lim låta torka, sen spänna en bit över spanten - ny droppe osv. När ett spant är klart spänna till nästa spant - ny droppe och spänna - osv

Vingen blev 78,5 cm hög och 21,3 cm bred vilket blir en yta på 1707 kcm. Sen får vi se om det blir någon fart på modellen med denna yta.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 6 månader sedan #3072 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu pågår utskrifter av spanten till vingen. 12 av 16 är färdiga. Drygt två timmar behövs för utskrift av ett spant. Med jämna mellanrum måste plattan på vilken utskriften sker strykas med utspätt vitlim (PVA) annars fäster inte utskriften. Lite jobbigt att sitta och höra på utskriften. I och för sig kan man se det som sång men ganska enahanda. Under tiden har nu de olika komponenterna kommit på plats. Många kopplingar finns nu att göra och processorerna skall programmeras innan något vettigt kan presenteras.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.288 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg