Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 3 månader sedan #3134 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Den senaste tiden har jag ägnat mig åt att flytta in i den nya lägenheten. Nu är de flesta kartongerna uppackade. Tid att börja fundera på katamaranen. Det som väntar nu att få fram ett par pontoner. Första uppgiften att göra en del i pontonen. Jag måste då säga att få fram vad man vill i Fusion360 inte var lätt för en nybörjare. Den kunskapsnivå jag har idag har kostat många suckar och svordomar. Det har varit en lång rad kommentarer från programmet att jag inte gjort rätt. Börja om och prova på ett annat sätt osv. intruktionsfilmer på nätet har körts om och om igen. Tills jag insåg att många av dem var redigerade och för mig betydelsefull info saknades. Det är inte utan att jag med viss stolthet kommer att stoppa detta första försök till ponton i skrivaren. Jag önskar alla ett gott slut och ett Gott Nytt År (som förhoppningsvis blir bättre)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3104 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu är vingen klar! Den blev ganska bra. Inte helt fullkomlig. Behöver nog lite spackel framförallt i framkanten och diverse olika små bättringar. Erfarenheten från detta bygge är att 0,4 mm plywood är lite för motspänstig för att klä en profil av denna typ. Alternativet är att rita/skriva ut en längre framkant på sprygeln, kanske 5 cm på var sida, 1,5 mm tjock och klä resten med 1,5 mm balsa (?) för att på så sätt kringgå att klä den kraftiga böjen i vingens framkan. Nåväl det var en utmaning. Ju mer man håller på desto mer lär man sig.
Nu får vingen vila. Nu åker vi upp till Sthlm. Bla för att byta till vinterdäck och packa upp flyttkartongerna som vi lätt stå efter flytten. Det skall bli trevligt att komma iordning i lägenheten. Blir det tid över skall jag börja rita på pontonerna. Fortfarande lite osäker på hur stora de skall vara.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3103 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det blev framgång! Hälften av vingen är nu klädd. Så här mitt i klädseln av vingen kom jag på att jag skulle ha printa ut ett mothåll med samma profil som vingen. En av problemen är att plywooden är mycket motspänstig. OK - blöter man den så mjuknar den. Det är här mothållet skulle ha gjort sin plats. Nu blir det 5 min epoxi i framkant, därefter 5 min epoxi ca 3 cm där rundningen är som kraftigast och sen kan man använda det "rinniga" men bra limmet (Super Phatic) för resten av pryglen/spantet samt bakkanten. Framkanten är svårast och efter vattenbehandling och tork så trycks framkanten mot en Alu-profil. % min epoxilim påförs och tryck ock läge upprätthålls med gummiband. Den första sidan kan jag hålla fast framkanten med klämmor.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3102 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Limning med tork över natten blev bra. Nästa steg gällde det att limma den ganska kraftiga bock i vingens framkant. Problemet med limmet är att det är alltför flytande. Skulle det användas, skulle allt lim rinna ner till lägsta punkten och torka. Not good! Därför beslutade jag att använda epoxilim. Tyvärr fanns inget 5 min hemma utan det fick bli 24 timmars. Limmet låg still där det skulle och resultatet blev bra. Tyvärr fanns det dåligt med lim hemma så det blir en utflykt imorgon och köpa mer på bensinmacken. För att utmana och mot bättre vetande så provade jag att limma den mer plana delen av spygeln/spantet med Super Phatic och vända allt upp och ner (för att kunna lägga på tyngder). Imorgon blir det svordomar eller framgång

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #3098 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu skulle vingen få sin klädsel - 0,4 mms plywood. Framkanten slipades och sen gällde det att börja limma (Super Phatic från MBS torktid 10-20 min) klädseln mot framkanten. Limmet behövde uppenbarligen tryck då anvisningarna pekade på att det då skulle gå fortare. OK - tänkte jag och vinklade upp vingen så att den främre delen vilade mot klädseln. På med lim och för säkerhets skull på med lite vikter. Sen lämnade jag limmet att härda och ägnade mig åt att få ordning på programmet som skall möjliggöra att vindriktningen och vingen blir parallella. Utgångsläge innan man skotar hem. Efter två timmar gick jag ut för att se om jag kunde fortsätta att limma fast klädseln. När jag började bocka klädseln utefter vingen visade det sig att limmet släppte. Det blev långa trådar. :evil:!!! För dålig press? Dåligt lim? OK jag gav det en chans till. Limresterna skrapades bort och denna gång satte jag dit alla klämmor jag hade. Nu skall det få torka under natten. Det är nödvändigt att få fast klädseln mot nosen innan jag bockar klädseln över resten av vingen. För trots sin ringa tjocklek spjärnar plywooden emot ganska duktigt. Tekniken med klämmor går bara på ena sidan. På andra sidan? Blöta plywooden och tvinga den att torka öven spanten? Därefter limma. Får i första hand se om limmet har härdat bättre imorgon.
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Åke Silén. Orsak: Glömde infoga bilder

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 5 månader sedan #3092 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter en del lödande är nu centralenheten på modellen så gott som klar. Väger knappt 1500 gr. Det tillkommer alltid något under resans gång - därför "så gott som". Nu gäller att samla tankarna och försöka få ihop ett program som medger att modellen kan segla och kryssa själv. För att inte förlora modellen under testerna kommer modellen även att få en möjlighet till fjärrstyrning. Programmeringen kommer att hålla på ganska länge. Först skall pontoner ritas, någon form av överbyggnad skall designas och ritas osv. Nu har dessutom klädseln till vingen anlänt så närmast ligger att klä vingen.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.403 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg