Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3177 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Efter diverse skruvande har jag nu fått byggplattan vågrätt (i både x-led och y-led) och höjden till bommen är lika på båda sidor. Enligt vattenpasset är bommen i stort (sista bilden) vågrät. Skall nu prova om jag kan justera in avståndet till munstycket.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #3176 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nej, nu kommer jag ihåg hur jag gjorde.
Vertikala stolparna har samma höjd, därför mätte jag avståndet mellan bommens övre yta och resp stolptopp med skjutmått. Någon vinkel mätte jag faktiskt aldrig.

Alltså: 
Vrid matarskruven en liten bit för hand, så att bommen rör sig UPPÅT.
Mät avstånd mellan bom och stolptopparna.
Justera till dess avståndet är lika på båda sidor. 
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3175 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jo, Johan - du har helt rätt. Plattan lutar. Har aldrig tänkt på det. Det är inte lite den lutar. För att räta upp den måste justerskruvarna på ena sidan vara helt uppskruvade och på andra sidan helt nerskruvade. I detta läge blir det svårt att justera in höjden. Jag vet att själva byggplattan (den med inbyggd värmeslinga) har fått en bula på mitten över värmeslingan. Denna bula ligger i storleksordning ca 1 mm. Jag har försökt köpa en ny men de har beställt men inte fått någon leverans. Jag köpte då deras glasskiva som hålls på plats med 4 klämmor. Till synes ligger den platt på Alu-plattan. Det här felet måste ligga i Alu-plattans infästning. Skrivaren har aldrig fått några smällar och Alu-plattan kom färdigmonterad. Nu blir det att ta fram verktygslådan och titta efter hur konstruktionen är uppbuggd. Tack för tipset.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3174 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Ett sätt att få skrivaren sned är att montera bommen snett (dvs högre i ena änden). Du kommer då tvingas ställa in printytan snett för att få skrivhuvudet på rätt höjd i alla hörn av skrivytan. Jag mätte in vinkeln mellan bom och stolpar till 90 grader (grönt i fig)  innan jag drog åt skruvarna. Den här vinkeln ändras säkert lite när bommen rör sig upp resp ner eftersom mekaniken har lite flex. Därför såg jag till att jag matade bommen (manuellt) UPPÅT innan jag mätte vinkeln.

Jag tror INTE på teorin att det är tempspänningar som spökar i det här specifika fallet, med hänsyn på proportionerna hos objektet.
 
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3173 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Det är mycket troligt att plasten krymper olika mycket i de olika delarna. Plasten ska kallna från ca 200 grader och det går olika fort i olika delar. Jämför med när man svetsar. Ska resultatet vara rakt med olika grova bitar behöver ofta bitarna förvärmas och avkylningen styras. Sedan håller jag med att 3D-printning inte alltid är rätt metod. Det tar lång tid och blir en massa arbete med att skarva och spackla bitarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3172 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jag menar vinklarna mellan byggplattan och stolparna.
 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.321 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg