Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Segelkatamaran med vingsegel

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3194 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jag har förstått hur att justera. Tack för den kunskapen. För närvarande är jag i Sthlm där skrivaren har en temporär plats. Om en dryg månad (?) flyttar jag ner till "varvet" på Öland som har lite bättre utrymme. Jag skall då lätta på skruvarna i konstruktionen och räta upp alla vinklar åt alla håll. Det kan vara bra att det blir så bra som möjligt då tänkt mig att även skriva ut katamaranens överbyggnad (flera delar som skall passa ihop). Pontonerna vill jag ha klart först då jag är lite osäker på hur stora de skall vara för att klara vindtrycket. De bör vara klara tills isen gått upp för att då kunna mäta/se lite hur mycket vinden trycker på dvs hur mycket mottryck pontonerna skall bjuda på. 

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3193 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Om den lutar i samma riktning som tidigare så borde du isåfall nu kunna finjustera bommen lite ytterliggare (så att avståndet till topparna blir olika) för att nolla bort felet som är kvar? Återstående felet skulle kanske kunna bero på att stolparna lutar lite.
Skrivaren har en setting som justerar matningsfaktorn (steps/mm) individuellt för alla 4 axlar. Där kan du justera skalfaktorn i vertikal ledd. Jag har själv bara ändrat matningsfaktorn för extrudern så att korrekt mängd tråd matas fram, övriga har jag inte kontrollmätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3192 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Jaha nu liten rapport om resultatet av utskriften. Utskriften blev bra men den lutar. Dock inte lika mycket som förra gången. Mätt med vinkelhake mot toppen (lite vid sidan av toppen) så saknades vid första utskriften dryga 3 mm ner vid bordet. Med de nya inställningarna så saknas ca 1 mm. På längden saknas ca 6 mm i jämförelse med ritningens 200,9 mm. Detta gör mindre då endast pontonens totala längd påverkas.

Jag använder Primafix för att hålla utskriften på plats. Problemet är att den inte släpper taget när plattan kallnat till rumstemperatur på det sätt som sägs i anvisningarna. Tack för tipset Johan att ge spateln ett lätt hammarslag. Släppte direkt.

Uppenbarligen har jag pillat på en justering som kan ändra utningen på utskriften. I normala fall gör kanske detta lilla lutningsfel inte så mycket. I detta fall där pontonerna byggs upp av 10 delar blir det en del pyssel att få pontonerna raka och symmetriska. Det är klart att lägger jag pontondelen platt så spelar vinkelfelet en mindre roll. Provar med att skriva ut spant och prövar bygga upp pontonerna den vägen först.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3180 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Om plattan lutar fel i förhållande till tvärbommen som håller extrudern borde det inte bli en jämn utskrift i första lagret. Detta lager är ju endast 0,2 mm. En förändring på 0,1 mm skulle ju synas direkt. Förra gången blev lika snygg som denna gång. Som sagt - vi får se imorgon

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3179 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Nu startat en ny utskrift. Om 19 timmar får vi se vad resultatet blev

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Johan von Matern
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #3178 av Johan von Matern
Svar från Johan von Matern i ämnet Segelkatamaran med vingsegel
Kul, hoppas det blir rakare nu!

Edit:
Det viktiga är att de tre rörelseriktningarna blir vinkelräta mot varandra. Varje mm snett kommer ge motsvarande snedhet i utskriften.  Att bordet maskinen står på lutar aningen är irrelevant.
Stolparna på min maskin hade mycket lite justermån och de såg ut att vara bra kapade, så jag har inte brytt mig om att mäta in deras vinklar relativt den understa sliden. Ska man vara pedant får man nog bestämma vilken axel som är referens och sen linjera upp de två andra vinkelrätt mot den.
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Johan von Matern.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.277 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg