Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Robotar paddlande kanadensare

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 10 månader sedan #2925 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Ja - så är man numera riskgrupp. Tur/kul att jag har något att pyssla med och tråkigt för de som är hemma och sysslolösa. Arbetet med robotarna pågår med ombyggnation och ändring av ryggplattan. Nu har den 11:te versionen skrivits ut. Många små detaljer som behöver ändras. Linorna är under utbyte till flätad fiskelina (den rosa armbindeln på den bakre roboten). Snorhal skulle man utan svårighet kunna säga. Går att knyta men drar man i tampen glider knuten. Har provat de flesta fiskeknutar utan att bli riktigt nöjd. Många knutar som får en droppe CA-lim har visat sig hålla så här långt. Skall det fungera bra med rörelserna måste linorna vara spända därför den har en fjäder lagts in i systemet. Finjusteringen är minst sagt tålamodsprövande. Att paddla innebär ett större rörelsespann än att ro och det är lätt att överlasta ett servo. Nu har båda robotarna fått provsitta kanadensaren. Målningen får anstå till Öland för att skona hustruns känsliga näsa - vad gör du! - det luktar i hela huset .....
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 10 månader sedan #2924 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Robotkompisens klagan: Inga armar har jag fått. Fastskruvad i kanadensarens sits är jag i rumpan. Fötterna är på plats liksom benen. Inget kött har jag ännu fått på benen. Den som inga byxor har - han får gå med rumpan bar - skrädderiet öppnar först till påsken. Nu hoppas jag starkt på att limmet i handleden har torkat så att jag kan få börja röra på mig. Ut och in med mina armar skall nu styras med med en flätad fiskelina av PE (max last 20 kg). Programmeraren har bestämt att nu pröva att synkronisera ut och in rörelserna, ena sidan ut, andra sidan in på samma sätt som människor. Tyvärr är min rygg stel så helt lika blir det nog inte.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 10 månader sedan #2923 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nu har den gamla limfogen (CA-limmad) mellan mittparti och fören lösts upp med hjälp av aceton. Nya mittpartiet (med rätt mått!) som min flitige medhjälpare gjort under natten är nu sammanfogad till en komplett kanadensare (med CA-lim). Enligt ritningen så skulle kanadensaren bli 501,2 mm men klar blev den 498 mm. Runt någon procent för kort - inte illa. Mittdelens ena kant blev lite mindre bra vid utskriften varför jag tror att jag skall skaffa en tunn styrenlist och limma på på insidan som en förstärkning. Även stödet i mitten på kanoten behöver få lite omplåstring av styren. Skrivaren har lite svårt att skriva ut så lång sträcka i luften så den blev lite halvknackig. Nu väntar primer och sprejspackel i ett flertal omgångar för att det skall bli ett bra underlag för färgen. Arbetsplanen är röd på utsidan grön på insidan med en träfärgad list. Även robot II väntar på att få mönsta på så att vikt och balanstester kan utföras.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 10 månader sedan #2922 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Vid närmare granskning visade det sig att felet jag trodde berodde på PLA-plasten var ett mätfel. Jag hade klippt ut en för liten sektion som utgör mittsektionen. Under närmsta timmen hoppas jag skrivaren tillverkar den felande biten. :( :evil:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 10 månader sedan #2921 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Att PLA-plasten som används vid utskriften krymper verifieras av många. Mittsektionen i kanadensaren (efter jag klippt ut den sektionen för utskrift) mäter 163 mm - efter utskrift mäter den endast 145 mm. Den är utskriven stående. Detta motsvarar ca 11% vilket jag tycker är oacceptabelt mycket. Siffror för krympning som kan hittas på nätet ligger runt 3-5%. Normalt kanske detta inte betyder så mycket men i mitt fall får det stor betydelse då mittsektionen skall limmas ihop med för- och akterdelen och detta saboterar möjligheterna till få delarna att passa ihop. Jag skall nu pröva att skriva ut delen liggande. Jag misstänker nya problem men dessa kanske är lättare att åtgärda.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Åke Silén Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Mer
2 år 10 månader sedan #2920 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Robotar paddlande kanadensare
Nya medarbetaren på varvet är verkligen bra. Inte med i facket, inget knorr över sena arbetspass. Arbetar flitigt, noggrannt, tyst(?) och utan protester hela natten. På morgonen när varvsledning kommer för inspektion har han skjutit fram vad som producerats under nattpasset så att produkten lätt kan inspekteras. Hur många varv kan stoltsera med dessa möjligheter? Medarbetaren har sin begränsning i sin nuvarande utformning - han kan ännu inte foga ihop den producerande delen med tidigare producerade delar - tyvärr. Var så säker - den möjligheten kommer. Än så länge får vi glädja oss åt att det finns behov av alla typer av medarbetare. Men hur länge???
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.098 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte onsdag 7 december

Besök hos sjöhistoriska museet. Intressant visning av modellverkstan och berörande visning av nya utställningen 'Flykten från Baltikum'. Nutidshistoria som är mer än aktuell!

Lite egen tid för rundvandring på museet oxå, så varför inte spana in Stena Carisma och andra pax-fartyg?!

 

Månadsmöte onsdag 2 november

Vid spontansnacket bläddrade vi nostalgiskt i 2003 års 892 sidor tjocka Graupnerkatalog, medlemmen Göran delade med sig av sin 0,05mm tjocka (tunna!) rostfria tråd, och Hasse hade med sig två olika vattenjetaggregat och sin Condor 9.

En snabbfärja som illustration till kvällens föredrag av Ralph Axelsson: "Från nörderi till rederi" - hur tonårsintresset för tidtabeller ledde till pionjären Seat24, snabbfärjan Gotlandsbåten och numera snabbfärjerederi i Medelhavet.


 

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg