Canados 90 Open - RTR (?) Lyxyacht från Jamara

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 7 månader sedan - 6 år 7 månader sedan #1902 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Canados 90 Open - RTR (?) Lyxyacht från Jamara
Fel 4. Eftersom båten dels har ytskärande propeller, dels endast ett roder som dessutom sitter till höger om propeller, så är hon svårsvängd! Hon behöver fart och en stooor vattenspegel för att svänga kontrollerat.

Efter att ha blivit svårt retad av klubbkompisar ... "haha, haru skaffat en vassklippare?!? Höhö! " ... så bestämde jag mig för att montera ett till roder, nu om babord. Då skulle hon åtminstone svänga lika bra/dåligt åt båda hållen.

Och eftersom jag pga piruetten (fel 3) behövde köpa nytt fartreglage o ack igen, så lade jag beställning även på detta. Och när jag ändå höll på ....så ville jag göra plats för dubbla ackar, dvs flytta motorn ett par cm föröver. Nya kopplingar o axlar lades till beställningen!

Bilagor:
Last edit: 6 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 7 månader sedan - 6 år 7 månader sedan #1900 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Canados 90 Open - RTR (?) Lyxyacht från Jamara
Båten blev stående på hyllan ett år eller två.

Inför mörkerkörningen 2014 monterade jag i lanternor och så full fräs!
Men men men, ett kast i en kurva och så PLASK med aktern före efter en mindre piruett. Vatten in i båten. Igen.
Fel 3. Det vattentäta fartreglaget var inte vattentätt. Inte så vattentätt som jag trodde. Haveri igen.
Bilagor:
Last edit: 6 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 7 månader sedan - 6 år 7 månader sedan #1898 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Canados 90 Open - RTR (?) Lyxyacht från Jamara
Inköp av nya ackar från Jamara mitt i sommaren tig lite tid, men efter några veckor var det dags för nästa provtur.

Fel 2...
Otillräcklig tätning av luckor och "naken" rc. Det kom in en skvätt vatten som kortslöt allt utom roderservot. Googlade o beställde nya grejer från miniracingteknik; ackar, motor, fartreglage....
Installerat o klart under hösten .... så provtur får anstå till våren 2012.
Last edit: 6 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
6 år 7 månader sedan - 6 år 7 månader sedan #1853 av Hans Annell
Glad i hågen köpte jag båten 2011. Allt ingick, även ackar!



Men men.... som vanligt med ReadyToRun-båtar så falerar drivlina, motor och ackar väldigt fort. Även de snygga o dyra modellerna från Graupner Premium Line har kass drivlina. Nånstans måste man i och för sig pruta för att hålla ner priset....

Fel 1 ...
var LiPo av dålig kvalitet. Bara ett par minuters körtid, mot förväntade tio. Resultat: tjock-LiPo.
Bilagor:
Last edit: 6 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.233 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg