Ångmaskinsbygge till framtida modell

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 1 månad sedan #1672 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Vad snabbt du tänkt - vad fel det blev! 5 mm blir i minsta laget för att inte säga för litet. Hårdlöda ihop två 5 mm´s?? Kanske som sagt, att det vore bättre att köpa reservdelar. Jag gillar dock inte mittpelaren som är svår att sätta skruvstädet och måste slipas till räta vinklar för att ha något att utgå från.

Vad det gäller avståndet mellan hålen. På ritningen anges att den "drawn full size". Det syns även på bilden från ritningen, att uppifrån sett är avståndet mellan hålen 6.75 mm men tittar man på framifrånbilden rakt under (centrumlinjen går att förlänga genom båda bilderna) är avståndet mellan hålen endast 3,80 mm. Hur skall detta tolkas? Man behöver ha ett avstånd mellan hålen på 6,75 för att inte de vertikala hålen skall perforera hålet för cylinderaxeln. Är det OK att ånga läcker in och ut ur det hålet? Tänker jag fel här?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 1 månad sedan #1671 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
När jag tittar på ritningen så förstår jag inte problemet med avståndet mellan hålen men då har jag inte sett hela ritningen. Jag provade att rita upp det hela och kom till att avståndet mellan hålen på framsidan blir ca 6,5 mm. på den lilla skissen av stativet uppifrån ser det ut att vara 17/64" (6,74685 mm) mellan de vertikala hålen. Det borde vara möjligt för de vertikala hålen att träffa på respektive hål från framsidan så att du får de önskade ångkanalerna. Tycker att ritningen har en brist i att de inte ritat ut hålen och att den inte följer standard. Praxis är att rita skymda detaljer T.ex. hål) med streckad linje och centrum för hål med en streckprickad linje. Då skulle det inte bli missförstånd så lätt.
Sedan bara en fundering. Jag tycker 5mm låter lite tunt till stativet. Enligt ritningen ska hålen framifrån borras diameter 5/64 och 1/4" djupa. Det blir hål rakt igenom. Sedan blir det en väldigt kort lageryta både för vevaxel och den vippande cylindern. Rekommenderar reservdelar från Stuart.

Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 1 månad sedan #1670 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Tack för erbjudande Olle! Efter Anders klargörande hur maskinen fungerar har börjat detaljgranska ritningen. Finns här ett fel kanske? Tittar man på ritningen avseende toppvy över centrumpelaren är det 6,52 mm (cc) mellan hålen. Tittar man på frontvy är det endast 3,2 mm (cc) mellan hålen. Nåt skumt är det? Borrar man rakt ner från toppen blir vinkeln annorlunda. Måste räkna om imorgon. Det är leveranstid på det nya materialet så just för stunden finns inte mycket att göra mer än dubbelkolla ritningen. Kanske återkommer.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 1 månad sedan #1669 av Kjell Rothin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 1 månad sedan #1668 av Olle Hjortsberg
Svar från Olle Hjortsberg i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Du kan få låna min omkastare och kopiera när det är dags. Ska jag plocka ned min maskin så du har något att titta på? Ska nog inte köra med denna då jag snart ska börja göra min stora slup färdig.
Har en hel del kvar på ChrisCraft 42 som jag ska försöka ha klar till vårdoppat.
Ånga på.

Olle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 1 månad sedan #1667 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Ångmaskinsbygge till framtida modell
Tack Ander för ditt klargörande! Nu förstår jag. Trodde jag hade förstått men man skall inte tro - man skall veta. Jag har missförstått det hela och borrat diagonalt (19 grader mot vertikalplanet). Sorglig historia men så går det när man inte förstått eller kan tolka ritningen på rätt sätt. Jag får skämmas för att jag inte frågade innan jag borrade.

Skall det finnas en ingång och en utgång för ångan förstår jag även varför ångomkastaren fungerar. Men 1500 kr (på Eskader) - finns det något liknande billigare? Är det något man själv knåpar ihop i svarven någon kväll? Finns ritning eller gör man det direkt ur huvudet när man blivit erfaren?

Nåväl nu satsar jag på att göra två nya centrumpelare (av 20x5 mm mässing) så att jag kan få två likadana maskiner som hjälper varandra att komma igång. Förhoppningsvis blir det rätt denna gång.

Skammens rodnad har nu lagt sig. Kanske får doktorn ordinera sig något stärkande (?) som tröst för att han lyckades göra fel redan de första dagarna på den lättaste nybörjarmaskinen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.307 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg