Renovering av Fairplay V

  • Björn Gustavsson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #1004 av Björn Gustavsson
Svar från Björn Gustavsson i ämnet Renovering av Fairplay V
Ankaret är kastat, foten nersatt!

För att inte fastna med färgval tills mörkerkörning inträffar har nu färgen valts! Det blev: Vallejo #136 70.818 "red leather". Jag kommer att lägga på Vallejo matt klarlack för att få upp lystern lite. :blink:
Besättning, "the small crew", införskaffad och en skeppshund. Maskinisten ska få en båtsmössa. Jag vet inte hur jag ska modellera den ännu så han får fortsätta se ut som nåt ur Monthy Python ett tag till.


Ja, besättningen är i för liten skala...

Vad köpte du för "icke RAL8023"?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 3 månader sedan #997 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Renovering av Fairplay V
Ja ibland är kunskap av ondo!

Dessvärre kan jag idag konstatera att gårdagens mesostinköp är mer lik RAL 8001 än 8023 .....

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Björn Gustavsson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan - 8 år 4 månader sedan #988 av Björn Gustavsson
Svar från Björn Gustavsson i ämnet Renovering av Fairplay V
4^2 (16) nyanser av brunt, eller mesostångest.

Fick låna en färgguide för RAL hos färghandlaren. Mer kunskap = mer tvehågsen...

Hittade Vallejo 131 = RAL 8023 (övre delen), jämför med nedre från färgkarta. Gräsligt ful färg med rätt glans!


Mer färg- och lackprover, Vallejos "Red leather" (70.818/136), stående rektangel till höger, känns som ett bra alternativ (just nu).

Skulle nästan kunna hängas upp på ett museum nära skeppsholmsgården mellan träffarna!

Taget med ljuset riktat för att belysa(!) glansen:


För att inte bara labba med färger har jag nu även sågat ner sargen på övre bryggan, är hyfsat nöjd med resultatet.
Före:


Efter:
Last edit: 8 år 4 månader sedan by Björn Gustavsson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 4 månader sedan - 8 år 4 månader sedan #984 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Renovering av Fairplay V
Hualigen, kulörer kan ge otäcka mardrömmar!

Även om Revells oljelacker skulle ha utgått finns hopp på nätet:
www.google.se/search?ie=UTF-8&client=ms-...a7IAg#q=revell+32185

Ett annat alternativ är att kolla hos välförsedda www.e-kalfakis.gr , de har mycket av tyvärr nedlagda MoLak i sitt sortiment.
MoLak Gloss nr 9 påstås vara RAL 8023...och kulörerna hos MoLak är ofta väldigt trovärdiga och betydligt mer korrekta avseende "upplevelsen" av kulören än tex Humbrol o Revell (som i allmänhet är för bjärta tycker jag):

Bilagor:
Last edit: 8 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Björn Gustavsson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan #983 av Björn Gustavsson
Svar från Björn Gustavsson i ämnet Renovering av Fairplay V
Mitt provark är målat med humbrol 70, från höger i nedre raden pensellackat med: Polly-S "flat finish", Polly scale/testor "flat finish", Polly scale "gloss finish" och Polly scale "dust".

Ibland är kunskap inte bra, efter lite slött bildgooglande så hittade jag uppgift om överbyggnadens färg - RAL8023. Snabbt in på webbsidan jag hittade här på byggtips. Resultatet? Vet inte om det är bra eller dåligt.



Mitt val av Humbrol 70 känns inte helt lyckat...
Finns Revell som färgleverantör längre?
Vallejo - något rödare men akryl och sprutbar, kanske även lite mer glans? Nya vägen framåt?

Suck, ska man aldrig komma vidare?

Såhär såg kartongen ut förresten, tänk vad enkelt det var på den tiden: "modellen ser röd ut på kartongen, då målar jag modellen röd"!

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 4 månader sedan - 8 år 4 månader sedan #981 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Renovering av Fairplay V
Det var roligt, välkommen Björn!

Haha ... jag tackaråbugar för benämningen av ditt mesostark. Varianter av denna nötbruna kulör verkar finnas lite varstans i världen, speciellt innan 1990talet.
Nån som vet bakgrunden till kulören? Vilket pigment, är det nån typ av mönja?

Undrar då...
- vilka kulörer=färgbenämningar testar du?
- vilka klarlacker testar du?
Last edit: 8 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.280 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg