Nu börjar det klart gå mot ljusare tider och därmed har min modellbyggarverkstad flyttat till Öland med positionen 57 grader 18' och 47,77'' N och 17 grader 01' och 38,31'' Ö.
Spantritningarna till huvudskrovet har gjorts efter bästa förmåga i Inkscape med bilderna på nätet som underlag. Nu är det dags att börja såga ut spanten. Här slipper jag de eviga kommentarerna om hur mycket jag skräpar ner.
Solcellerna som monterats på alu-plåt har fått komma ut i friska luften och se fullt solsken för första gången. 2x36 celler à 0,5 V och 400 mA har seriekopplats till 3x12V. Dessa tre 12V grupper har sen parallellkopplats vilket nominellt bör ge 12v och 1200 mA. Med "spänning" riktade jag de 72 solcellerna mot solen och kopplade in voltmetern. Till min glädje kunde jag läsa av 15V och 1190 mA. Solceller ger alltid en högre spänning när de är obelastade som i detta fall. Under en kvart föll spänningen till 13,5V och solcellerna blev markant varma. Solen och strömmen gjorde väl sitt till uppvärmningen. Detta är en svaghet hos dessa solceller. Effekten sjunker med tilltagande värme. De 1190mA är kortslutningsströmmen och den är något högre än vad som kan erhållas under normal belastning. Tråkigt nog för effekten skall solcellerna ligga ner horisontellt på modellen och när testriggen lades ner på marken erhölls markant lägre värden, 13,5 V och 830 mA. Dessa mätningar gjordes den 1 april med en ungefärlig solhöjd på 36-37 grader. Redan den 1 maj står solen ca 10 grader högre och jag förväntar mig att den 30% skillnaden minskar markant. Som jämförelse kan nämnas att solhöjden är 54 grader den 1:a juni och 56 grader den 1:a juli. Nya mätvärden kommer till sensommaren.
Förhoppningsvis kommer jag upp till 1000mA för de 72 cellerna vid högre solstånd. Dessa 72 celler utgör hälften av modellens 144 celler så runt 2 A verkar möjligt att nå. Om detta är tillfyllest för att driva modellen är för tidigt att säga. Totalt får det rum 156 celler på modellen. Dessa extra 12 kan öka varje 12 V grupp med 0,5 V. Det är så att det rekommenderas att till varje 12V grupp kopplas en diod som i sin tur sänker spänningen med 0,5 V.
Nu blir det till att såga ut spanten