Nytt bygge på gång i tankarna

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 4 månader sedan #1519 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Kanon - Hasse - att du har, som jag ser det proffsgrejer, som du kan låna ut. Ditt förslag var bra och pekar på att du gjort detta förut! Jag har nu provat mitt i sammanhanget enkla förslag att skapa en grop i bly med en 10 mm´s stålkula. Detta går ju inte att jämföra med dina proffsgrejor. I mitt fall var jag tvungen att utan värme (annars smälter blyet) banka ner en 9 mm´s kula i kopparplåten. Resultatet blev - Ok. Jag lyckades efter lite bankande och filande få fram en halvsfär med en yttre dimension på 10 mm och en höjd på 5 mm. Så långt bra MEN plåten blev mycket tunn i kanterna, kanske runt 0,1 mm. Kanske skall man utgå från något tjockare kopparplåt - 0,5-0,6 mm (var får man tag i sånt?) Innan vidare beslut måste jag göra den runda skiva med två hål för rören (för det cirkulerande vattnet/oljan) och se om det går att löda ihop den runda plattan med hål för rören med denna halvsfär. Det skall dessutom bli helt vattentätt. Får väl offra lite whisky för täthetskontrollen och kanske lite mer av samma vara till kontrollanten.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 4 månader sedan #1517 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Bussigt Hasse! Du verkar ha vad som behövs. Jag har i avsaknad av goda resultat satsat på att fylla rörstumpen med bly och däri lägga en inhandlad ståldank på 10 mm. Har inte hunnit pröva än då det skedde ett litet misstag. Lite av det flytande blyet hamnade på den i och för sig redan tidigare anfrätta mattan. Rök (lite brand) uppstod och hustru blev upprörd och orolig (kanske kom okvädesord av onämnbar karaktär över hennes läppar). Allt har nu lugnat ner sig och när allt svalnat skall jag prova. Jag tror dock att blyet inte utgör tillräckligt mothåll. Låt mig få återkomma imorgon.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 4 månader sedan - 7 år 4 månader sedan #1516 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Jag tror mothållet måste vara en halvsfär. Du kan låna denna av mig om du vill:

Bilagor:
Last edit: 7 år 4 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 4 månader sedan #1515 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Jag har fått den uppfattningen att i klubben finns många mycket skickliga medlemmar med massor av kunskap. Jag har ett problem. Kanske någon kan hjälpa mig med det? Jag skall tillverka minst 6 st halvsfärer med en diameter på 10 mm i koppar. På denna halvsfär skall fokuspunkten ligga från brännglaset. Halvsfär därför att solfångaren kan röra sig upp och ner beroende på solhöjden. Jag vill att fokusavståndet skall vara lika oberoende av solhöjd.

Jag har utgått från 0,4 mm kopparplåt (K/S). Jag har ståldankar med en diameter på 9 mm som jag försöker pressa/hamra ner i plåten. Som mothåll har jag först ett rör som har en innerdiameter på 14,2 mm och när halva kulan hamrats in byter jag till ett mindre rör med en innerdiameter på 10 mm. Hela tiden upphettas plåten av en propangasbrännare. Resultatet blir att plåten spricker när kulan är i stort sett halvvägs ner.

Finns det ett bättre sätt? Jag skulle ev kunna tänka mig att prova att det sista röret har 11 mm i innerdiameter om det skulle hjälpa. Eller kan koppar inte sträckas så mycket?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Åke Silén
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Platina Boarder
  • Platina Boarder
Mer
7 år 4 månader sedan #1514 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Jättebussig Olle! Jag har ännu inte fått någon besked från Hobbytronik som är leverantör av kuggremshjulen men jag återkommer när besked finns, Åke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 4 månader sedan #1513 av Olle Hjortsberg
Svar från Olle Hjortsberg i ämnet Nytt bygge på gång i tankarna
Hasse A har sagt till mig att jag ska hjälpa dig. Så då är det bara att lyda.
Hör av dig så gör vi ett försök. Priset får vi ta en hård förhandling om.
Hälsning
Olle

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.301 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg