Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Mariefred i skala 32

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan - 8 år 3 månader sedan #976 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Dags för lite avrapportering av hur bygget fortskrider. Jag tror jag sitter betydligt fler timmar och grunnar på hur jag skall göra än vad jag handgripligt bygger... känns det igen? :cheer:

Alltnog börjat "laga" däcket där jag har gjort öppningar för att komma åt invändig plastning och målning. Dessa "luckor behöver bara stödja under däcksplankorna. Däcksplankorna är bara 0,5 mm tjocka, så de kan inte täcka över för lång spännvidd. Det kommer att bli en del pyssel med att täcka för dessa hål i däcket.
Det stora hålet är ju för lastrummet, det får ju senare en lucka.



Bilagor:
Last edit: 8 år 3 månader sedan by Kristian Martinson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan - 8 år 5 månader sedan #897 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
När ankarklysar och ornament var på plats så sprutade jag tunt med AB på ett lager vitt för att se hur ytfinishen var. Kanske behövs en del förbättringars, men det såg i alla fall hyfsat ut... :)




Bilagor:
Last edit: 8 år 5 månader sedan by Kristian Martinson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #896 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Någon ankarklys ingick inte i byggsatsen, så jag svarvade till en från akrylstång. kanske blev den något för stor i propotion... får se om jag gör om den, men då i mässing eftersom akrylen var svår på så liten detalj.


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan - 8 år 5 månader sedan #895 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Eftersom de ornament som sitter ovanför fönstren var lite "undermåliga" i byggsatsen har jag gjort egna, som jag ritade i 3-D cad. Min son, som är begåvad med en 3-D-skrivare skrev ut. Dessa monterades med CA förstås, och det var bra att de var i en skarp färg, för de var lätta att tappa, men då också lätta att hitta.. :)


Bilagor:
Last edit: 8 år 5 månader sedan by Kristian Martinson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan - 8 år 5 månader sedan #894 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Så har jag då återupptagit bygget efter sommaruppehållet..

Jag har bestämt mig för att bygga båten som den såg ut från början. Känner nog att jag har tillräckligt med utmaningar på det som återstår...

Jag tog upp fönstren något, efter mått från ritning och även mått från båten. Det var ett kinkigt arbete, och blev mycket fila efter.
Jag satte också in mässingstänger 1x1 mm i överkant på tvärväggarna för stabilitetens skull. Dessa väggar blir ju åtkomliga när överdelen lyfts av för service mm.



Bilagor:
Last edit: 8 år 5 månader sedan by Kristian Martinson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 8 månader sedan #760 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Jodå, allt är bra, förutom att det blir för lite tid att bygga... :P
Jag har dock sågat upp fönstren lite som jag planerade, och slipat och putsat och spacklat för finishens skull. Diverse högtidsdagar och vistelse i stugan har hållit mig från Mariefred. Dock gjorde jag båtturen från Mariefred för ett par veckor sedan, och tog en hel del kort på objektet. Det ledde mig till funderingen om jag skall bygga vidare enligt plan, alltså ursprungligt utförande, eller bygga som det ser ut idag. Jag kan faktiskt forfarande välja, men då felar ju en del delar i byggsatsen.. :angry:

Hans, det blir eldrivning... jag är ju egentligen lite novis.. :silly:

Men snart kommer mer bilder...


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.265 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg