Mariefred i skala 32

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 2 veckor sedan #1138 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Jag har funderat en hel del på hur jag skall fixa fönstren som sitter längs sidorna. Jag vill ju ha en träram, och att "glaset" ligger i en nivå som är hyfsat realistiskt. Efter en del prov men olika tjocklekar på plexi och utskurna små bitar så är nu min hundlinje att använda små bitar dör jag fräst ner 0,7 mm runtom "rutan" i ett 3 mm plexiglas. Där limmar jag in 1,5 x 1 mm valnötslister med lackad utsida.



Första försöket blev lite sisådär. Jag måste ha mätt fel :angry:

Dessutom skall jag nog geringsskära hörnen.. Jaja, lite arbete återstår.. :cheer:
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 2 veckor sedan #1137 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Båtens sidor på byggsatsen är tyvärr alldeles raka i överkant. Jag blev ju uppmärksammad på att denna typ av båtar ju har en böj hela vägen, vilket alltså inte Nordic Boats har uppmärksammat. Det är ju egentligen alldeles för sent att nu korrigera detta, men jag har kompromissat lite och med Dremeltrissa sänkt ca 2-3 mm på mitten, och försökt få en jämn böjning.


Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 2 veckor sedan #1136 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Ja, lite rapport.. Jag tänker göra klart underdelen/skrovet, kanske åtminstone kan provköra det i vår/sommar. Det jag har gjort och kommer att göra är lite detaljer för att föst lacka (airbrush) så att det blir tåligt (4-5 ggr) Jag har därför fixat dekaler som min son har gjort typsnitten till, eftersom de som medföljde byggsatsen inte alls var "riktiga". Leta efterforskning och gamla bilder gav resultat enligt nedan. Dekalerna bör ju vara under lacken. Jag blandar 2 tredjedelar matt och en tredjedel blank lack (Vallejo Model Air)




Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #1049 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Ordningen på inläggen i denna logg blir ju bakfram, men inget jag kan göra något åt..

Provmontering av roder och propelleraxel med propeller



Rodret behövde lite spackling och slipning...



Jag behövde göra hål för den förliga flaggstången, så jag riggade upp båten horisontellt för att borra. Tyvärr hade jag glömt att jag gjorde en förstärkning av fören med en infälld mässingplåt, så det blev att använda fräs för borrningen. Jag gjorde en liten hylsa (det ser ut så i verkligheten) så jag utan problem kan sätta i och ta ur stången vid transport etc.
Stången som medföljer byggsatsen känns lite "klumpig och stor" även om den är konformad (syns inte så väl på bilderna) får se om jag gör om den eller en ny.
Hålet för stången går ner i skrovet ca 4 cm, så den känns stadig.



Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #1048 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Lite alrapportering av vad som skett sista tiden.
Jag kompletterade skrovet me de avbärare längst upp (och relingsöverstycke) som gjorts i något fernissat träslag. Jag betsade och lackade dessa före montering, sedan kommer alltihop att få lack när vissa ytterligare detaljer är klara.



För att få bättre roderutslag i det begränsade utrymme jag har för roderspaken har jag flyttat upp fyrkanströret med manöverstången så det ligger precis under däcksplankorna (som ju inte ännu är på plats.





Jag har även gjort klart roder och dess infästning




Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #1008 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Jag använder mest Vallejo Model Air. Jag målar mest med airbrush, men är kanske inte helt nöjd, den kloggar igen för ofta... :( . Fast det kanske beror på att jag har målat ganska stora ytor med det vita och bottenfärgen. Eller så har jag misskött sprutan... Men Vallejo Model Air skall användas som den är säger alla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.517 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg