Mariefred i skala 32

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 7 månader sedan #1928 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
7 månader..ojoj så lång tid sedan jag skerev här. Och faktiskt nästan lika lång tid sedan jag gjorde något på Mariefred.
Alltnog, jag bestämde mig för at rita upp "egna" bänkar, där jag låter en laserskärare göra stommarna, och jag kommer att använda 1,3 mm runs plaststång och rektangulär dito 0,8 x 2,5 mm "bräda" i ryggen. Båten har ju i verkligheten lite olika bänkar på olika ställen efter alla bränder och ombyggnader.
Fick idag de 85 laseskurna bänkstommarna, de ser rätt fina ut, nu börjar snart byggandet igen.

PS, Hans, jag har provat lite att bocka tråd mm, men det kanske går att göra en eller två likadana, men inte 85 st.... ;)
Under sommaren passade det inte en enda gång att deltaga i båtmötena, var mest i stugan. Men kanske jag dyker upp den 27.. i alla fall nästa möte på skeppsholmen.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
7 år 2 månader sedan #1601 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Mariefred i skala 32
Jag skulle göra bänkstommen i mässingstråd, även om stommen egentligen ska vara platt ser det ju ut som. Diameter 0.7 á 1mm borde vara lagom i din skala. Rller så bockar du 0.5x1mm mässingsstripe.

Bilden visar bänkarna ombord på Hälsingborg som är 1:65. Stomme i 0.5mm mässingstråd, Sits o rygg är i betsad 0.4mm ply.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #1600 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Jag har ju börjat lite med övre däck, men för att kunna göra det måste jag föst ha viss inredning och vissa delar på plats först, bl.a. sittbänkar. Jag började bygga den bänk som ses på bilden med byggsatsens delar, men då tappade jag snabbt lusten.. Den är alldeles för kantig och även lite för hög. Samma bänkkonstruktion återkommer på över däck, där de blir mer synliga.
Nu håller jag på att leta alternativ. Min som som har 3D-printer erbjöd sig att gör bänkstommar, men det är faktiskt en hel del som går åt (närmare bestämt ca 60 st)
lägger in en bild från en bänk på båten..

Någon som har en bra idé hur man kan förverkliga detta? :unsure:
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 2 månader sedan #1599 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Rapporteringen från mitt bygge har vist gått i stå... Fast det har hänt lite för lite också för att kännas bra. Jag har gjort lite bygg-och renoveringsjobb hos ett par av mina barn som har hus. alltnog.
Jag skaffade ett par minder paccar, och vid första provkörningen betedde hon sig hyfsat, förutom att det gick för fort... :P
Provade då en mindre 2-bladig propeller, som och inte var skalenlig, men båten gick lite lugnare. Jag beslöt mig för att byta

Bilaga ej funnen

motor till en mindre sådan, som jag fann hos Kjell & Co. billig.. 49,50..:)
Innebar att jag fick göra om motorfästet. Jag skaffade också kuggremsskivor för mera utväxling, men fick problem med måttet över hjulet, så jag fick ta bort flänsen på lilla kuggremshjulet.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1324 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Inte mycket tid för båtbygge under sommaren när man har landet som kräver sitt.. fast kul det också. B) . Jag hade dock som målsättning att ha "underdelen" färdig för sjöprov innan säsongen är slut. Jag siktade in mig på båtmötet den 17 aug, fast nu idag såg jag att detta möte inte existerar.. får vänta 2 veckor.
Alltnog, jag har lagt däcket klart, installerat manöverstången för styrservot, monterat propelleraxel och roder, satt in lite hållare för blybatterierna, och gjort provisorisk koppling.. "ormbo".
Jag fyllde en liten plastbassäng för att prova ballast. Det två accarna räckte väl, nästan lite för mycket, så jag överväger nu att bara ha en acc och komplettera med lite järnskrot. Hon flöt lite lågt i aktern, och om lag lastar i mer i fören så blir det nog för mycket Dessutom kommer ju överdäck mm.



fördäcket


akterdäcket


kopplingen till roderstången, som ju är av pianotråd.


kraftverket på plats


så i plurret

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 10 månader sedan - 7 år 10 månader sedan #1206 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Har även påbörjat däcksplankningen, där jag försökt imitera nåtning genom ett tips jag fick: Att packa "planken" och måla kanterna. Detta kändes väl lite si och så, jag börjar med aktre däck som inte syns så väl pga överbyggnaden. Jag måste slipa lite för att få nötningen lite mer strikt, kantmålningen trängde ju ut lite. Sedan blir det pensellackering till blank yta.

Bilagor:
Last edit: 7 år 10 månader sedan by Kristian Martinson.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.283 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg