Mariefred i skala 32

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
5 år 3 månader sedan #2567 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Ojdå, det har gått drygt 11 månader sedan jag rapporterade något här. Alltnog, det har i alla fall hänt en del, så bäst att ge lite rapport..:P

Övre däcket, där jag ritade nåtning, blev i alla fall hyfsat snyggt. Det finns lite spackling som inte betset tog på, men dessa vita ytor kommer i huvudsal att döljas av sådant som monteras (salongerna mm) som jag på bilderna även satt dit. Även styrhytt med främre reling.
Jag har även byggt en "balk över salongerna för att stabiliseraövre däck, som annars har en tendens att inte följa båtens böjning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2219 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Jobbat lite med elinstallationen också. Gjort en liten panel med strömställare för val av batteri I allt II. Jag har ju 2 blyackar, så säkring är nödvändig. Sedan kan jag koppla in belysning och radio. Spänningen på aktivt batteri är också avläsbar.
Panelen är gjord i plexi, 2mm. Jag gjorde en hel dekal för texten, men det var ett misstag, den var rätt svår att få på plats. Hade varit bättre med uppdelade bitar.
Panelen ses bara tillfälligt monterad i båten på ungefärlig plats. Längs sidorna skall jag göra smala kretskort som innehåller lysdioder med respektive strömbegränsningsmotstånd för sidofönstren och några av ventilerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2218 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Salongerna har nu fått innerväggarna klädda med "panel". Jag har ritat upp varje del i CAD, printat, skurit ur och limmat med vävlim. Bakre väggen i styrhytten har dessutom fåt ett sjökort :cheer:
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2217 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Diskussionen om hur man bäst fejkar ett däck med nånting innebar att jag följde Hasses råd att helt enkelt rita den. Gjort en del experiment, vilket slutat med att jag betsar ytan med en blaskig bets, ritar med 0,5 mm 2B blyerts, och sedan lackar med Eskaders Grundfiller 3 eller 4 gånger. Jag använde undersidan på däcket fört proven...

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Kristian Martinson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
6 år 2 månader sedan #2189 av Kristian Martinson
Svar från Kristian Martinson i ämnet Mariefred i skala 32
Kul att mina herrar blir nyfikna.. :)
Ja, ply är definitivt lämpligare att laserskära än att knivskära/såga... Mina karmar behövde inte vara ply, men den enda variant i 0,8 mm som de har är ply. och de blir ju plana och fina.
Jag letade efter olika laserskärare, men tyckte Smidyo hade en suverän hemsida och enkelt beställningsförfarande. Och man får reda på pris innan man "trycker på knappen"
Ritningar i DXF, med svart skär man igenom, vissa färger ger gravering.
Jag bifogar en bild på en ritning jag låtit laserskära, karmarna till Mariefred.
denna kostade i skärning och material (EUR) : 11,45
set-up cost 10,00, frakt (DHL, 2-3 dagar) 11,83.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
6 år 2 månader sedan #2188 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Mariefred i skala 32
Även jag tände till på Smidyo och var inne på deras sida. Mer detaljer tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.269 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg