T16 i skala 1/10

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
9 år 1 månad sedan #557 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Hej Mats, om skalning fungerar som den alltid gjort för mig så borde den hamna på drygt 22 kg.

//Göran

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
9 år 1 månad sedan #556 av Mats Olers
Svar från Mats Olers i ämnet T16 i skala 1/10
Hej Göran,

Det ska bli roligt att följa ditt monsterbygge.
Vad tror du att båten kommer att väga när den är klar?

//Mats

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
9 år 1 månad sedan #554 av Göran Modig
T16 i skala 1/10 skapades av Göran Modig
God kväll, jag tänkte posta ett första inlägg i ett av de nya projekten. Som en del av er redan vet så kommer ett av dom att bestå i ännu en fartig, bullrig och rökig båt. Kungliga flottans Motortorpedbåt T16.
Jag bygger modellen i cellplast som jag kanske använder som grund till en plugg för att gjuta av eller så blir det som jag har gjort med min gamla segelbåt Blå Carat en så kallad "One-Off", en enda båt. Byggtiden talar för det senare.

Hur som helst
Här är en av orginalritningarna från Krigsarkivet


Så här ser skrovet ut nu när det är hyfsat tillyxat



Jag har också lagt en beställning på gamla vanliga borstade motorer 2 gånger 900 som jag tror kan driva upp henne i en rimlig fart.
Det kommer givetvis att bli ljud (2 gånger Isotta Fraschini, W18, 1500 hk/st) och rök. Målet är fällbara torpeder och sjunkbomber.

Göran Modig
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.235 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg