T16 i skala 1/10

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 9 månader sedan #736 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
God kväll,
idag har jag tagit steget in i den borstlösa världen, som för mig är jättestort.
Efter tips från några klubbkollegor så kontaktade jag Miniracingteknik i Saltsjö-Boo vilket ledde till ett drygt två timmar långt möte idag med visning av T16 och diskussion kring val av kraftkälla och drivning i sin helhet.

Ett knippe tusenlappar fattigare så kom jag hem med nya motorer, motorfästen, nya propellrar och lite annat smått och gott. Två fartreglage som tål upp till 250 ampere är också beställda. leverans så att hon kan köras senast på modellhelgen på Sjöhistoriska.

Så en bild för att jämföra lite storlekar, ni som kan det här med borstlöst vet ju att man normalt brukar gå ner i storlek på motor vid byte till borstlöst... men så blev det inte riktigt för mig. Om mina motorer skulle få sin max spänning skulle dom producera 12kW (~16hk)styck! med ett max varv på 50.000 varv.
Men jag kommer bara mata med 12V vilket kommer ge strax under 10.000 varv per minut och en effekt på drygt 3hk/motor. Och om det inte räcker kan jag gå upp till 24V.... Dock krävs det en hel del kylning av framförallt fartreglagen.
Det kan tyckas vara ganska mycket kraft med tanke på att vår snurrebåt hade en utombordare på 6hk och den vägde betydligt mer än 20kg! En sak är säkert, hon kommer röra på sig ganska ordentligt.

Vi ses och framförallt Hörs igen snart.
Göran
0707-989857
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 9 månader sedan #720 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet T16 i skala 1/10
Ser fram emot att få se och höra henne!
Det ser ut att vara rejäla don i akterspegeln.
Kommer dammen i frösunda att räcka för detta vidunder :woohoo:

Du borde bli generalagent/återförsäljare av dessa rök- och ljudmoduler, tänk så enkelt och tryggt det vore att kunna beställa dem av dig ;)

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 9 månader sedan #717 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Här är läget för den grå "dunderburken". Nu är TVÅ! ljud och rök aggregat inmonterade och provkörda.



Det mullrar gôtt. Propelleraxlar och motor är snart på plats sen väntar provkörning för att få en aning om kraften räcker för att få upp henne "på steget".



Vi ses på båtmötet den 12/7 då även vår nya medlem Peter Land kommer upp från Göteborg med två ångbåtar.
Hoppas på bra med båtar och inte minst bra väder...
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #684 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Det kommer nog en liten artikel i nästa klubbtidningen om byggmetoden. Men jo skrovet är förstärkt med glasfiberarmerad epoxi. Så det skulle fungera att ta bort all cellplast och bara behålla några få spant och fästen för den invändiga utrustningen.

Men det är en ypperlig metod för exempelvis segelbåtsskrov...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 11 månader sedan #681 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet T16 i skala 1/10
Nyfiken fråga, Har du förstärkt skrovet med något ex polyester/epoxy och glasfiber?

Om du inte redan har ordnat så har Miniracingteknik ett bra utbud av motorkopplingar, flexaxlar, proppellrar etc passande större båtar, som denna ;)

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 11 månader sedan #678 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Så, då börjar skrovet se ut som det ska. Nu startar tillverkning av alla detaljer på däck samt givetvis allt tekniskt inkrom.
Båten kommer att få två separata rök och ljud system ett för BB respektive SB huvudmotor.
Lösningarna för fungerande torpeder och sjunkbomber kommer få vänta så länge.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.307 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg