Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

T16 i skala 1/10

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
6 år 7 månader sedan #1820 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Äntligen nu rör det på sig!
På Fri Fart i Linköping så gjorde jag publik debut med T16 i sjön och inte bara stående på ett bord rykandes och bullrandes.
Jag håller fortfarande på med utprovning av kombinationer av batterier, propeller storlekar och programmering av fartreglagen. Med 11,1 volt LiPo och tvåbladiga propellrar gjorde hon 17,5 knop vilket ganska exakt är skalariktig återgivning av lite drygt 50 knop i skala 1:10. Men mycket vill ha mer proven fortsätter.
Är inte helt nöjd med responsen från fartreglagen men det kanske jag kan få hjälp med i Frösundavik om två veckor.

Mvh Göran Modig
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 6 månader sedan #789 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet T16 i skala 1/10
Snyggt Göran, du lyckas verkligen få schyssta former på däck och överbyggnad!

Undrar ... hur stagar du aluplåten och hur limmar du den?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 7 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #769 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Ja T16 kommer med till Sjöhistoriska och helst skulle jag vilja ha med henne till Örlogsdagarna 22-23 augusti i Vasahamnen eftersom vi är där med fullskala motortorpedbåtarna T26 och T56 samt en hel del andra fräcka gråa fartyg och båtar.

Idag har jag roat mig med att förbereda för inlinjering av motor och propelleraxel.
Jag gjorde en jigg av plywood som jag satte i motorfästena och så sköt jag in axeln för att hitta rätt läge för resp motor i det justerbara fästet.



Sen bytte jag ut jiggen mot SB motor och startade med samma procedur på BB motor.




Jag har köpt 2 mm karbonstavar för att öka på fästet när jag plastar fast motorfästet i skrovet, som Patrik visade på sin skiss tidgare i den här tråden.

Men innan dess ska jag förbereda för kylvatten intag, pump och slangar. Kylvattnet ska givetvis skvätta ut genom avgasrören.

Men snart blir det upphåll då vi ska ut och resa lite.
Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Göran Modig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 7 månader sedan #768 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet T16 i skala 1/10
Stiligt Göran :cheer:

Kommer T16 med på Sjöhistoriskadagarna?

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 7 månader sedan #767 av Peter Land
Svar från Peter Land i ämnet T16 i skala 1/10
Ser manligt ut. Fräckt !

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Göran Modig
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 7 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #766 av Göran Modig
Svar från Göran Modig i ämnet T16 i skala 1/10
Nu har jag brutit ut de gamla propeller axlarna och MODIGfierat (ursäkta) drivningen.
Propellerstödet i aktern är försett med ett Permaglidelager.



Ny slät 5 mm axel med en TFL propeller med 72 mm dia och en stigning på 101 mm. Vidare syns stoppring och medbringare.





Axelröret är kortat för att få tre lagerpunkter på propelleraxeln som är över 50cm lång.



Maskinrummet kommer som sagt tidigare ha två borstlösa TFL SSS 5694/800KV motorer med vattenkylning och en kulkoppling direkt till axeln.



Så ser det ut just nu. Jag måste nog använda ett uttryck från 1984 (Top Gun) när jag lärde mig flyga i försvaret... I feel the need, the need for speed.
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Göran Modig. Orsak: felstavning

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.238 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg