Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Pytteliten elmotor

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 10 månader sedan - 8 år 10 månader sedan #671 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Pytteliten elmotor
Huvva det där lät synnerligen obehagligt ... en stång rakt genom styrhytten
Last edit: 8 år 10 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 10 månader sedan #669 av Åke Silén
Svar från Åke Silén i ämnet Pytteliten elmotor
En lösning är att göra ett dubbelt innertak av alu till styrhytten. Mellan innertaken lägger du ett lämpligt antal kugghjul (ex.vis Ironbill; Partille)och låter ett av kugghjulen utgöra fäste för axeln till radarn och ett annat (eller samma) går till ett snäckdrev. Denna kombination behöver inte bli högre än 5 mm. Radarn skall om jag kommer ihåg det rätt skall göra 24 rpm. För högre upplösning kan radarn gå fortare. För att få ner farten krävs många kugghjul så mitt förslag är att att du köper en lämplig liten motor med växellåda med en utgångshastighet på ca 250 rpm. Problemet är att friktionen lätt åstadkommer att den lilla motorn inte orkar dra runt det hela om det blir för många kugghjul. Min slutliga lösning bygger på en modifikation av ett microservo med som driver en axel som går igenom styrhytten (då jag ville få ner tyngdpunkten). Hemska tanke i din värld.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 10 månader sedan - 8 år 10 månader sedan #666 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Pytteliten elmotor
Bra tips, kände inte till de butikerna! Där fanns ju massor av varianter av motorstorlek och nedväxlingar.
Tyvärr är dessa fabrikat för långa för mitt ändamål, jag kan inte ha motor och växellåda i linje, min radarmotor ska nämligen få plats i styrhyttens tak.
Utgående axel måste alltså vara vinkelrät mot motorns axel, och max höjd på motor/växellåda ca 5mm. Jag tänkte kombinera en miniatyrmotor med växellåda tex www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=935

Bilagor:
Last edit: 8 år 10 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 11 månader sedan #663 av Patrick Berg
Svar från Patrick Berg i ämnet Pytteliten elmotor
Om utrymmet tillåter så prova att använda ett billigt microservo och ta bort den del som normalt förhindrar kontinuerlig rotation. Den lösningen bör ge ett skalaenligt varvtal för radarn ;)

Se www.harbormodels.com/site08/radar.html

Här finns annars små motorer
www.gizmoszone.com/shopping/agora.cgi?ca...otor&user4=612series

catalog.precisionmicrodrives.com/order-parts

Ett bekymmer är att det sällan går att få lågt varvtal genom att sänka voltstyrkan. Små motorer från ex mobiltelefoner brukar kräva en viss volt för att ens starta och då ger dem redan för högt varvtal.

PuttePiP where ever you are!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 11 månader sedan #661 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Pytteliten elmotor
Trasig lins gav sug att skruva isär!
Fyndat tre motorer och en magnetbrytare:
1-Motor till skärpa 7x7mm,
2-Likadan som 1,
3-magnetbrytare 4x4mm,
4-motor till zoom med inbyggd nedväxling.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 2 veckor sedan - 9 år 4 dagar sedan #580 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Pytteliten elmotor
1. Växellåda 6x6x11mm 1:2016 med motor 4x10mm i vinkel, 26rpm vid 3V. Motor 3.2x8mm till höger kan nog också användas med denna växellåda.
www.shop.kkpmo.com/product_info.php?products_id=935


2. Motor & Växellåda = 10×20 mm, 30rpm vid 6V:
www.hobby-lobby-modellbau.com/onlineshop...-RPM----20-1005.html


3. Nedväxling 1:36 till modelltågsmotorer:
Tumba Lokstation innehavare Sture Holmberg. Ingen nätnärvaro tyvärr. Tel 070 5177791.
Bilagor:
Last edit: 9 år 4 dagar sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.417 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg