Rostigt nitat bildäck

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 6 månader sedan - 8 år 6 månader sedan #858 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Rostigt nitat bildäck
Nu när rostandet är klart så kan du följa den fortsatta vädringen av bildäckets gröna och mönjeprimer här under byggloggen för Färja 280:

www.stockholmsskalabat.se/index.php?opti...&id=75&limitstart=18

Bilagor:
Last edit: 8 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 1 månad sedan - 9 år 1 månad sedan #600 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Rostigt nitat bildäck
Nu måste rosten hejdas, dels så bildäckets yta tål att vara utomhus i regn, dels så att jag kan måla och därefter tvätta bort färg så däcket ser slitet ut.

Testet av sprayklarlack för top coating av oljelackfärg har jag nu användning av!
www.stockholmsskalabat.se/index.php?opti...=7&id=131&Itemid=250

Lagom glans för rostiga plåtar som polerats av bilars däck ... nja ska vi köra på glanstal 20 á 25?

Och så måste klarlacken i detta fall tåla alla möjliga färger ovanpå sig eftersom den ligger underst, till skillnad från 'top coating' som ju ligger överst. Valet faller på Plasticote Satin som är aggresiv mot oljelackfärg dvs borde tåla mycket annat...

Nysprayat med stark doft:


Spraypåse:
Bilagor:
Last edit: 9 år 1 månad sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 6 månader sedan - 9 år 2 månader sedan #376 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Rostigt nitat bildäck
Med nit- och rostmetoden i hamn törs jag tillämpa den skarpt på modellen av Färja 280, se denna forumtråd under Byggloggar:

www.stockholmsskalabat.se/index.php?opti...=10&id=75&Itemid=250

Även själva färjan brukar komma i hamn:


...fast som du säkert redan sett på klaffens form så är detta inte nr 280 från Kalmar Varv utan nr 299 byggd på Lunde mekaniska.
Bilagor:
Last edit: 9 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 10 månader sedan - 9 år 7 månader sedan #257 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Rostigt nitat bildäck
En närbild...

Bilagor:
Last edit: 9 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
9 år 10 månader sedan - 9 år 6 månader sedan #252 av Hans Annell
Rostigt nitat bildäck skapades av Hans Annell
Jag valde tillslut bleckplåt istället för aluminiumplåt (Se forumtråd Byggtekniska frågor - Aluminiumplåt till däcksbeklädnad ).

Dels blir nitbulorna något vassare, dels kan bleckplåten oxideras så att ytan ser rostig ut.
Dessutom är den mothållande förmågan för att hejda underliggande styrén att krympa i kyla likvärdig.

Oxid har fördelen framför vädring med färg att oxid inte löses upp av vanliga lösningsmedel. Den brunoxiderade ytan kan alltså målas däcksgrön och sen tvättas ren på vissa ytor, så att rostiga nitskallar sticker fram alternativt hela rostiga plåtytor är synliga.

* * * * * * * * * * * * *

Efter lång utprovning förde slumpen mig till att använda vapensmedens Gun Barrel Plum Brown oxidvätska för att få det rostiga vägfärjadäcket.

Jag trodde jag hällde vätskan på aluminium men jag hade råkat köpa K&S Tin plate, dvs bleckplåt. Tack slumpen, det blev kalasbra!

Bilagor:
Last edit: 9 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.341 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg