LED, switch och konstantström?

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 månader 4 veckor sedan #3822 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet LED, switch och konstantström?
Tack, som jag trodde då. Blir nog motstånd i stället. Inte lika coolt, men absolut billigare.

Please Logga in or Skapa ett konto to join the conversation.

• Anders Eriksson
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 månader 4 veckor sedan #3821 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet LED, switch och konstantström?
Ja det stämmer. Inom varje grupp ligger dioderna kopplade i serie och anslutna till konstantströmkällan. Du kan också använda ett seriemotstånd i varje krets. Billigare ;-)

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 månader 4 veckor sedan #3820 av Per Hedlund
Svar från Per Hedlund i ämnet LED, switch och konstantström?
Tack för svar. Om jag då vill slå på de olika grupperna av LED var för sig måste jag ha en konstantströmskrets för varje LED-grupp? 

• Anders Eriksson
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 månader 4 veckor sedan #3819 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet LED, switch och konstantström?
  Koppla ena ingången till konstantströmkretsen till L1/2/3/4. Den är inte känslig för plus och minus enligt databladet. Andra ingången kopplas till batteriets pluspol. Anslut switchen till batteriets minuspol. På utgången ansluter du alla LED i en grupp i serie och här är polariteten viktig.
Se min skiss som blev lite otydlig men förhoppningsvis duger.
/Anders

• Per Hedlund
  • Författare till inlägg
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
9 månader 3 timmar sedan #3818 av Per Hedlund
LED, switch och konstantström? skapades av Per Hedlund
Hej,
Vet att LED-lampor är ett kärt ämne på detta och andra modellforum. Hittar dock inte bra svar på mina funderingar, så jag kastar ut frågan här.
Tänker styra LED med en switch Graupner SXM, där de olika grupperna av LED tänds och släcks separat:
- Gångljus, 4 st LED
- Ankarljus, 2 stLED
- Innerbelysning, x st LED
- Strålkastare, x st LED
Inspänning är 3S, dvs ca 11V.
För att få en så stabil installation som möjligt funderar jag på att använda enhet/enheter (totalt en, alternativt en per grupp?) för konstantström 20 mA.
Hur kopplar jag detta smartast? Se bilder nedan för respektive enhet.

Sidan laddades på: 0.124 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 2 oktober

I kväll visade Fredrik hur man bygger gjutpluggar till ubåt i 3D och sen formar i glasfiberepoxy för att slutligen gjuta skrovhalvsektioner. Vi snackade även modernisering av hemsidan och fikade med kaffe å bulle. Kjelle berättade om olika former av gångljus, han har blivit insugen i det eftersom hans Edda Flora har master som liknar julgranar.

Mörkerkörning 25 september

Gott om båtljus och varmkorv gjorde uteavslutningen till en skön kväll trots den kraftiga byvinden som varken Storskär eller Mariefred ville luta sig mot. Mer med.

Alla årets körningar har varit utan regn. Vad har hänt med skalabåtvädret, dvs regn i smått eller stort? Bryr sig inte vädret om oss längre? Skönt i så fall!

Sjöhistoriska muséets Modellhelg september

Museet räknade till närmare 4000 besökare under denna 27-gradiga helg, så vi fick många givande samtal och kommentarer. Som vanligt gick Provapå-verksamheten varm med konstant kö av hugade småkaptener.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg