Bygga Cyklon VI

  • Christofer Ahlandsberg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3221 av Christofer Ahlandsberg
Svar från Christofer Ahlandsberg i ämnet Bygga Cyklon VI
Stort tack Anders, får bege mig till hobbyaffären och ladda, bra tips med glasfibern, så långt hade ju inte jag tänk. Återkommer med rapport om hur det går och högst troligt med fler frågor/Christofer

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
3 år 1 månad sedan #3219 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Bygga Cyklon VI
Hej,
Det finns säkert flera olika idéer om lämpliga material. Det här är mina tankar. Det ser ut som om originalet var byggd med plywood så det bör väl passa även till en modell. Lämplig tjocklek borde vara 0,4 eller 0,6 mm. i de tjocklekarna kan den formas utan problem så länge det bara är enkelkrökning. Några spant i tjockare plywood (1,5mm?) och furulister som du bygger övriga spant med. Längsgående furulister längs slaget, botten och vid däcket. Tunn glasfiberduk (60 g/m2) som du "målar" fast med epoxy utanpå skrovet.
Men som sagt det finns fler sätt...Och lycka till med bygget.
Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Christofer Ahlandsberg
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
3 år 2 månader sedan #3218 av Christofer Ahlandsberg
Bygga Cyklon VI skapades av Christofer Ahlandsberg
Kära båtbyggare, planerar att fara fram i skala 1:5,2 till sommaren och bygga Åke Sundstedts Cyklon VI som Jan Sundstedt så generöst försätt  mig med ritningar till i skala dessutom. Nu kommer problemet, det är mitt första scratschbygge och jag vet ytterst lite om material, så kan Ni bidra med tips på dimensioner på bordläggning,mm?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.229 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg