Ersätta borstad "high-torque" motor med borstlös

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #2899 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ersätta borstad "high-torque" motor med borstlös
Aha, ja, det är klart. Vattenjettarna är desamma, likaså båtens deplacement.
Till syvene och sist är det en fråga om verkningsgrad hos motor, dvs i vilken omfattning den kan omvandla inkommande elenergi till rotorrörelse, och hur snabbt batteriet kan leverera....
Jag har bytt ...
1. Från borstat till borstlöst, där rotorerna har ungefär samma diameter, och
2. Från NiMH till LiPo, där LiPo har mer energi per vikt.
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Christer Eklund
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
4 år 4 månader sedan #2858 av Christer Eklund
Svar från Christer Eklund i ämnet Ersätta borstad "high-torque" motor med borstlös
Motorspecen säger inget om vad motorn kan ge, den säger bara vad motorn tål. Vad motorn ger i en viss applikation beror på vilken propeller den driver, vilken ack som matar den och vilket reglage som styr den. Max uttagbar effekt beror på totala resistansen i systemet ack- reglage- motor. Lågt motstånd i alla delar betyder mycket effekt utan att grejorna blir överhettade. Det är propellern som begär (kräver) effekt från acken, motorn tvingas att omvandla den till vridmoment och varvtal och regulatorn styr ner effektflödet till vad vi vill ha för ögonblicket. Med samma propeller och ack drar den nya motorn ungefär lika mycket effekt som den gamla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #2830 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Ersätta borstad "high-torque" motor med borstlös
Jag testade att ersätta med borstlösa 345z från Graupner, en outrunner med diameter 35mm. Jag gissar att den har jämförbart vridmoment som den borstade motorn, vars rotor väl är ca 35 mm (42 mm ytterdia på höljet).

Den tål 11,1v men jag matade med 7,4v LiPo. Helt enkelt eftersom samtliga andra båtar i min samling går på 7,4v.

Färjan gick lätt upp i plan, och färdades riktigt snyggt redan på halvt gaspådrag!
Enligt specen drar motorn max 35A, så det betyder väl att effekten då är 7,4 x 35 = 259W.

Bilagor:
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
4 år 7 månader sedan - 4 år 7 månader sedan #2800 av Hans Annell
Jag köpte en Graupner Condor 9 vattenjetfärja i våras. Jag funderar på att byta till borstlösa motorer för att öka körtiden.

Idag sitter där 2st borstade med bra lågfartsegenskaper: speed700bb-turbo à 9.6v 15A dvs 150W markerad i bild nedan).

1. En borstlös är ju mer effektiv (högre verkningsgrad).
Vilken W rekommenderas för motsvarande borstlös?

2. Bef motor är en "high-torque", diameter 42 mm.
Hur läsa ut vridmoment i borstlösa specar...står ju aldrig.

Bilagor:
Last edit: 4 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.278 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg