Elmotor

  • Robert Wahlgren
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
7 år 9 månader sedan #1286 av Robert Wahlgren
Svar från Robert Wahlgren i ämnet Elmotor
Hej Anders,

Stort tack för ditt svar. Visst vore det kul att använda ångmaskinen men den har dålig verkningsgrad så det kommer inte mycket kraft fram till drivningen. Jag har också en Mamod ME2 som är betydligt starkare men den får inte plats i båten. Med hjälp av ditt svar kan gå vidare med bytet till elmotor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 9 månader sedan #1284 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Elmotor
Hej Robert,
Ser att du väntat på svar ett tag så jag ska försöka svara dig. Tycker egentligen att det är lite synd att du inte får ångmaskinen att driva båten. På bilderna ser det ut som om du har en ganska stor vinkelskillnad vid kardanknuten. Kan det ge ökat motstånd? Eller behöver du en lite större maskin?
Nå, det var inte din fråga. Jag har använt en elmotor Graupner 500E i framförallt min hjulångare. Den orkar utan problem driva den med realistisk fart trots en mekanism för att göra om rotationen till en linjär rörelse som simulerar kolvrörelsen i en ångmaskin. Samma motor sitter i min färja Saltsjöbaden 2 och får realistisk fart (och lite till) på den även om systemet för att koppla den till den genomgående propelleraxeln fortfarande ställer till huvudbry.
500E är en traditionell motor med borstar för 6 - 12 volt. Jag kör den via fartreglage på en 6 volts blyackumulator. Vill du ha en borstlös motor så har jag ingen erfarenhet att dela med mig för din typ av båt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Robert Wahlgren
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
7 år 9 månader sedan #1275 av Robert Wahlgren
Elmotor skapades av Robert Wahlgren
Trots idoga försök får jag knappt styrfart med ångmaskin på min modell av bogserbåten Bull. Kan någon tipsa mig om passande elmotor för att få tillräcklig fart. Båtens vikt: 2,6 kg. Mått: längd 69cm, bredd 17cm, motorutrymme 16cm x 10cm. Propeller: 55mm diameter.







Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.245 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg