Forum

Beroende på hur aktiv du vill vara i skalabåtklubbens forum kan du välja en av tre behörighetsnivåer:

- Klubbmedlem
- Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem
- Besökare som endast vill läsa

Klubbmedlem

För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som fullvärdig klubbmedlem >

Bli medlem >


Registrerad forumanvändare, men inte klubbmedlem

För att göra egna inlägg och vara aktiv i diskussioner behöver du vara "Registrerad forumanvändare". 

Denna registrering ger dig tillgång till tex byggloggar och byggteknik, men inte till klubbens interna forum. För att nyttja forum och hemsida fullt ut behöver du vara fullvärdig medlem i Stockholms Skalabåtklubb.

Logga in som "Registrerad forumanvändare" >

Bli registrerad forumanvändare >  


Besökare som endast vill läsa

Du som varken är medlem eller registrerad forumanvändare kan endast läsa i vårt forum, tex byggloggar och byggteknik. Du kan inte bemöta andras inlägg, inte heller skapa egna ämnestrådar. I fall du önskar komma i kontakt med en specifik medlem, använd kontaktformuläret:

Kontakta klubben >

 

Strömförbrukning och friktion i propellerdrivningen

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1285 av Anders Eriksson
Svar från Anders Eriksson i ämnet Strömförbrukning och friktion i propellerdrivningen
En kort updatering
Kuggväxeln lät, som de som var med vid Millesgården kunde höra, väldigt illa trots lätt löpande hjul. Nu är den utbytt mot en kuggrem som är tystare men till priset av ökad friktion.
Provat med bägge propelleraxlarna inkopplade.
Motorn startar vid 1,6 volt och drar då ca 1 ampere.
Vid 4 volt drar den 1,6 A. Det är troligen friktion i kuggremmen när den ska böja sig runt de förhållandevis små hjulen. Remmen är mycket löst spänd annars drar motorn ännu mer ström.
Funderar nu på att prova med tunn rundrem igen. Eller kanske en motor i var ände men det får vänta lite till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
7 år 8 månader sedan #1252 av Anders Eriksson
Vid Millesgården funderade vi över om provapåbåtarna hade dragit mer ström än normalt och om det kan bero på friktion i drivningen med koppling och propelleraxel. Det fick mig att göra lite prov när jag kom hem och att visa resultatet här på forumet.

Modellen jag använde är Saltsjöbaden 2. Från motornsitter en utväxling med tre kugghjul. Propelleraxeln består av en mittdel som drivs via de tre kugghjulen. I båda ändarna sitter kardankopplingar till varsin propelleraxel. Vid körningen tyckte jag att motorn hade svårt att komma igång så jag misstänkte att det hela kärvade. Motorn äär en Graupner SPEED 500E.
När man kör med propellern i luft så uträttar motorn inget nyttigt arbete (båten kommer ingen vart) så om man mäter strömmen borde den indikera hur stora förlusterna är. Förlusterna består av förluster i motorn på grund av resistans i lindningarna och virvelströmmar i järnkärnor och friktion i motorn. Till detta kommer friktion i kuggväxeln, friktion i mittaxelns två lagringspunkter, friktion i kardankopplingarna samt friktion i propellerhylsorna.
För att prova det här körde jag motorn direkt från ett justerbart nätaggregat. Jag mätte vid vilken spänning motoraxeln började snurra och strömförbrukningen. Sedan mätte jag även strömförbrukningen vid 4volt som jag tyckte gav ett rimligt varvtal. Genom att stegvis lossa kopplingar och kugghjul mätte jag spänning och ström vid varje steg.
Resultat:
Med båda propelleraxlarna:
Startar vid 1,2V och drar 0,76A Vid 4,0V drar den 1,1A
Med en propelleraxel:
Startar vid 1,0V och drar 0,55A Vid 4,0V drar den 0,7A
Med bara mittaxeln:
Startar vid 0,8V och drar 0,43A Vid 4,0V drar den 0,6A
Med enbart motor och kuggväxel:
Startar vid 0,7 och drar 0,41A Vid 4,0V drar den 0,5A
Enbart motor:
Startar vid 0,7V och drar 0,35A Vid 4,0V drar den 0,4A

Slutsats: Av strömförbrukningen på 1,1A vid 4V beror 0,7A, det vill säga mer än hälften, på friktion i drivkedjan. Den propelleraxel som kopplades bort först bör gå att förbättra den bidrog med 0,4A vid 4V. Kardankopplingarna har inget glapp men är i stället tröga att röra så de bidrar nog en del. Dessutom fick en av axlarna lite onödigt mycket fett vid monteringen och en gissning är att det är den trögare axeln. Det finns tydligen en hel del att vinna på att minska friktionen och som bonus får man mjukare start och mindre värme i motorn.
Det vore intressant om någon med provapåbåt kunde göra motsvarande mätning eftersom de har samma motor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.314 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 20 mars

Efter en timmes hobbydiskussioner tar Magnus vid och berättar om sitt nya projekt, kranen Lodbrok. Därefter Claes som berättar om sina byggen av mahognyracers.



Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg