Frågor och funderingar kring nya sändar- och mottagarackar.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #1017 av Anders Eriksson
Beträffande mottagaracken så väckte Hans inlägg en tanke. Om du ska använda ett fartreglage så har de oftast en utgång för att mata mottagare och servon från drivbatteriet (blyack eller LiPo). I så fall behöver du ingen mottagarack. Det underlättar installation och du har ett batteri mindre att ladda.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 2 månader sedan - 8 år 2 månader sedan #1016 av Hans Annell
Nästa båt kanske inte kan bära bly dvs kräver lättare batterilast? Då behöver du köpa LiPo eller LiFe-ackar. När jag började med såna köpte jag en sån här (fast tidigare version...), jätteenkel för allsköns typer av ackar.....dyr initialt men oj va enkelt det blev att ladda!
www.conrad.se/Multifunktionsladdare-Grau...conrad-swe&pi=269246

Batterispecar ... maila Tomas Leijon, adressen hittar du i medlemsmatrikeln i höger kolumn, som inloggad klubbmedlem.
Last edit: 8 år 2 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Björn Gustavsson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 2 månader sedan #1012 av Björn Gustavsson
Tackar för bra svar.
Har nu hittat även NiMH med fanor. Jag har en rabattkupong på Conrad och då infinner sig nästa grupp frågor.
Hur ska man se på kända respektive okända tillverkarnamn, är det stora skillnader?
När samma tillverkare har olika kapacitet till samma pris inom samma typ (AA), kan man anta att det är samma kvalitet (lika många cykler/livslängd)?

Kan nån tipsa om var man hittar laddare för färdiglödda packar, 6-cell och 4-cell? Avsedd för 230V, räcker med att den kan ladda sändare/mottagare.

Är denna laddare rätt tänkt. "Delta peak" avser det "delta -v"?
Graupnerladdare

Många frågor blir det om ackarna ska leva länge..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Anders Eriksson
  • Offline
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #996 av Anders Eriksson
Eftersom ingen annan svarat så försöker jag.
Du bör använda Nimh ackar. De har högre energiinnehåll än NiCd och är miljövänligare.
Nackdelen med lösa celler är att du riskerar dålig kontakt med tiden på grund av oxid. Det finns NiMh med lödfanor så det bör inte påverka valet av teknik. T. ex. hos Kjell och Company.
Laddningen fungerar i princip som för NiCd så du kan ladda hela paket av batterier. Det är viktigt att alla batterier i paketet har samma egenskaper så att inget laddar ur sig fortare än övriga. Alltså samma typ, tillverkare och ålder. (Gäller även NiCd och alla seriekopplade batterier)
Rekommenderar att du löder ihop både sändarackar och mottagaracken.
NiMh laddas också med konstant ström. NiMh är känsligare för överladdning. Automatiska laddare för NiCd och NiMh använder oftast s.k. delta -v dvs man avbryter när spänningen under laddningen börjar minska. Spänningsskillnaden är mindre för NiMh så en laddare konstruerad för NiCd kan fungera osäkert med NiMh. Läs mer om laddning här :
batteriforeningen.se/laddningsbara/nicdn...icd-och-nimh-cellen/
Slutsatsen är att du troligen behöver en ny laddare.
Hoppas det här hjälper dig lite. Andra kanske har mer synpunkter vi får se.
/Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Björn Gustavsson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 3 månader sedan #995 av Björn Gustavsson
Dom gamla NiCd-ackarna har gjort sitt i både sändare och mottagare.
Vad göra? Satsa på NiCd eller NiMh?

Lösa celler rekommenderades inte vad jag förstod, varför?

Listar lite tankar om respektive teknik

NiMh
- Ska väl laddas med speciell laddare/teknik? Finns det laddare som kan ladda ett komplett paket på en gång?
+ Moderna med bra kapacitet
+ Lösa celler hanteras enkelt för mottagaren, färdig batterihållare kan köpas.
- Lösa celler svårare hantering i sändaren då det inte finns en batterihållare för lösa celler.

NiCd
+ Enkel laddteknik med befintlig laddare.
+ Finns att köpa med lödöron, blir riktiga paket.
- Miljöaspekten.
- Är ganska dyra idag.
- Hållbarhet?

Hur ska NiCd-ackar hanteras egentligen, konstantströmladdning med låg ström lärde jag mig?

Nåt mer jag ska tänka på, andra acktyper?

Hälsar och funderar
/Björn G.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.319 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg