Batterier och laddare, och tillräcklig kraft - fråga

Mer
8 år 3 månader sedan #999 av Hans Annell
Björn,

Ihop med dina sändar-/mottagarackfrågor i en annan tråd så blir det en perfekt artikel i kommande medlemstidning och sen också som byggtipsartikel.

Meddela mig när du känner att du fått svar .... då kanske vi kan hjälpas åt med en artikel?!

Undrar herr redaktör Annell

redaktion@stockholmsskalabat.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Björn Gustavsson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 4 månader sedan #958 av Björn Gustavsson
Svar från Björn Gustavsson i ämnet Batterier och laddare, och tillräcklig kraft - fråga
Återigen tack för bra och tydliga svar!

Känns som Lars två texter här nedan borde kunna redigeras ihop och läggas bland övriga byggtipsartiklar.

Hälsar
/Björn G.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Lars Bjorkström
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #957 av Lars Bjorkström
Svar från Lars Bjorkström i ämnet Batterier och laddare, och tillräcklig kraft - fråga
Hej igen Björn,

Räkna inte bort starved (absorberad syra). De är ofta lite dyrare men brukar också hålla lite längre jämfört med gel. Båda typerna är utmärkta skalabåtbatterier.

Den laddare du anger verkar utmärkt för ett 6V 3Ah batteri. Om du vill kunna använda den även för 12V batterier är det bra om den går lite högre än 15V. Just 15V är rekommenderad cyklisk laddningsspänning för flertalet 12V blybatterier och de här relativt billiga labbaggregaten når inte alltid riktigt upp till deras angivna maxkapacitet (i spänning och/eller ström). Vad gäller strömmen räcker 3A med god marginal för ett 3Ah batteri. Om batteriet börjar närma sig 10Ah eller mer är det bättre att ha lite mer ström att tillgå.

Lycka till med laddning och körning / Lasse B

PS
Det vet du förmodligen redan, men till skillnad från t.ex. LiPo mår blybatterier bäst av att lagras fulladdade. En eller ett par laddningar under vinteruppehållet ger ofta utökad livslängd.
DS

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Björn Gustavsson
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan #954 av Björn Gustavsson
Svar från Björn Gustavsson i ämnet Batterier och laddare, och tillräcklig kraft - fråga
Tack för uttömmande svar!
Blyackar (gel) verkar vara vägen även i framtiden då. Laddningen har jag definitivt inte bråttom med. Av ditt svar inser jag hur fel ackarna hanterades förut, enda felet som inte gjordes var att ladda parallellt...

Skulle ett sånt här aggregat kunna fungera, förutom att det kanske inte kan komma upp i initialströmmen?
Enkelt labbaggregat

Jag tänker mig nog dubbla 6V 3Ah, även denna gång trots allt. Som separata kretsar, ena för motor och den andra för övriga funktioner. Den andra fungerar lite som (dyr) ballast (och reservtank).

Funderar
/Björn G.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Lars Bjorkström
  • Offline
  • Färsk Boarder
  • Färsk Boarder
Mer
8 år 5 månader sedan - 8 år 5 månader sedan #945 av Lars Bjorkström
Svar från Lars Bjorkström i ämnet Batterier och laddare, och tillräcklig kraft - fråga
För en modell där varken liten storlek, låg vikt, eller högt strömuttag är viktiga parametrar är blybatterier fortfarande det mest kostnadseffektiva och lättskötta alternativet. Blybatterier tillverkas i huvudsak i tre varianter. Konventionella med flytande syra (och som ibland måste fyllas på med destillerat vatten), Gel-batterier (där syran är i form av en gelé), och "starved", eller som den korrekta termen är "absorbed electrolyte" (där syran är absorberad i separatorer mellan plattorna, ungefär som läskpapper). Den första typen kan vara lite bökig. Både gel och starved lämpar sig utmärkt för våra tillämningar. Starved brukar vara lite dyrare. Både gel och starved tillhör gruppen VRLA batterier, Valve Regulated Lead Acid. De har en övertrycksventil som släpper ut gas om man laddar i eller ur så häftigt att det bildas gas i batteriet. Det händer normalt inte vid "sansad" användning.

Att ladda ett blybatteri optimalt för att på kortast tid uppnå full laddning på ett sätt som inte negativt påverkar batteriets livslängd är komplicerat och kräver både avancerad mätning av laddström och spänning, samt en styrelektronik som reglerar det hela. Har inte sett någon laddare på öppna marknaden som ens kommer i närheten av det. Om det däremot är ok att det tar några timmar uppnår man utmärkt resultat med en laddare där man kan ställa in en konstant spänning och maximal ström. Det går utmärkt med ett vanligt labb-aggregat. På i stort sett alla blybatterier finns angivet ett spänningsfönster för cyklisk laddning (vilket är vad vi gör, att ladda upp batteriet efter användning/urladdning), och en högsta initiell laddström. Har nu ett 6V 12Ah Leader batteri framför mig där max initialström är 4,8A och spänningen för cyklisk laddning 7,25 - 7,5V. Då ställer man in laddaren på en spänning inom fönstret och en ström på 4,8A eller lägre. När man sen kopplar laddaren till ett urladdat batteri kommer den att ladda med den inställda strömmen tills spänningen kommit upp till det inställda värdet. Laddningen fortsätter då med den inställda spänningen och gradvis lägre ström tills batteriet är fulladdat. Att det är fulladdat ser man på att strömmen då är i stort sett 0. Det är inte specellt kritiskt att stänga av laddningen direkt det är fulladdat. Det går ju i stort sett ingen ström. Kan kanske vara lämpligt att stänga av inom ett dygn eller så.

Beskrivningen av den laddare du nämner antyder att den försöker utföra avancerad blybatteriladdning. Prislappen säger "no way in hell".

Du skrev att du hade två blybatterier parallellkopplade. Det går utmärkt när man kör. Man bör dock inte ladda dem parallellt. Två batterier är aldrig helt identiska. Ett av dem har lite lägre inre resistans. Det batteriet får då merparten av strömmen. Det blir eventuellt lite överladdat (kortare livslängd), medan det andra aldrig blir fulladdat (sämre kapacitet och ganska kraftigt kortad livslängd).
Last edit: 8 år 5 månader sedan by Lars Bjorkström.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
8 år 5 månader sedan - 8 år 5 månader sedan #939 av Mats Olers
Hej Björn,
Välkommen till forumet.

Jag kan bara hänvisa till mig själv när det gäller batterier.
I mina större båtar har jag blyaccar för att få mera vikt, i de mindre båtarna kör jag med Lipo för motsatsen. När det gäller laddare så måste jag hänvisa till någon annan.

Mats


Jag har flyttat ditt inlägg och tagit bort det andra. //Mats
Last edit: 8 år 5 månader sedan by Mats Olers.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.243 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg