Voith-Schneider - egenheter och svårigheter

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
7 år 11 månader sedan - 7 år 11 månader sedan #1207 av Hans Annell
Svar från Hans Annell i ämnet Voith-Schneider - egenheter och svårigheter
Voiths egen reklamfilm för Voith-Schneider, kul att se för alla tekniskt intresserade!

Enklare princip och mekanik än du kanske har trott?



Bilagor:
Last edit: 7 år 11 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

  • Hans Annell
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Admin
  • Admin
Mer
8 år 7 månader sedan - 8 år 7 månader sedan #781 av Hans Annell
Nån mer än jag som är sugen på Voith-Schneider Propulsion, eller VSP, som man kan slänga sig med?

Mekanismen har funnits ända sedan 1930-talet, som huvudmaskin och som bogpropeller.

Att montera dem i ett motroterande par, ja då behöver du inte fundera så mycket. Men om du som jag har dem i varsin ände av fartyget, ja då blir det intressant!

Kraftresultanten från voithen ligger nämligen inte i samma riktning som virvlarna du ser på ytan, som böjer av likt en banan, den ligger lite mitt emellan kölens riktning och virvelbilden. Motroterande par har alltså nån form av konisk strömningsbild som är symmetrisk, egenheter tar ut varandra. Men jag får ett vridande moment i vardera ände av färjan...

Därför ska jag nu vrida aktre voithen inkl servon 30 grader och se om det blir lättare att köra!

När den ändå är urplockad passar jag på att serva den, den kärvar lite.



En rejäl klutt med syntetiskt smörjfett i själva "rörelsefördelaren" borde göra gott. Fettet köpt hos www.miniracingteknik.se , fräter ej på plast.


Bilagor:
Last edit: 8 år 7 månader sedan by Hans Annell.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.250 sekunder

Hänt sedan sist

Månadsmöte 3 april

Den här kvällen hade vi med oss pågående projekt där vi beskrev vilka vedermödor vi genomlider under byggets gång. Fyrskeppp med knapphändigt ritningsunderlag, Edda Flora med miniatyrets, Gotland med jobbiga formöverångar, Arbetsbåt med klurig klaffstyrning, Loffes båt i Göta Kanal med pyttedrev i 0.3-modul. Segelbåt dock utan kända vedermödor :-)

Åsså en braåhalåda vars prylar hittade nya ägare.

Stockholmsmässan
Allt för sjön 2024

Skepp ohoj!

Många besökare med igenkänningsfaktor av våra modeller. Kjelle hade flera entusiaster som jobbar ombord på Edda Flora som kranförare, undervattensförare och uppe på bryggan.

Byggtipsartiklar

Här samlar vi byggtips av allehanda slag från olika media.

Byggtipsartiklar >

Forumets senaste inlägg